Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Silikonlim

Silikonlim

Har laget en hule til fiskene mine. Den er limt sammen med Aquastabil akvarie silikon. Dette er første gangen jeg lager noe slikt og bruker silikonlim så jeg lurer på hvor lenge dette bør tørke før jeg setter på plass hulen i akvariet?

Medlem Stian Hustad sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Alder
    37
    Til det ikke lukter eddik mere. Står herdetid på tuben.

Mvh
    Stian Hustad

Så det må være fullherdet (1-2 uker) før jeg kan ha den i akvariet?

Medlem Stian Hustad sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Alder
    37
    1-2 uker var i meste laget. Kommer selvfølglig ann på hvor tykt lag du har smørt på, men et til to døgn holder som regel. Nå er jo ikke dette skadelig for fisken så du kan sikkert bare putte den oppi. HAr kun brukt akvariesilikon på å tette fuger i selve karet og da har jeg vært nøye på herdetiden. Vil jo helst være på den sikre siden.
    Mvh Stian Hustad

Fearies wear boots, you gotta believe me.

Medlem
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    Minnesund
    Når jeg limte min bakgrund med silikon lot jeg det tørke i ca 6 timer Brukte inimellom en hårføner for å få det til å tørke raskere.
    Fylte oppi vannet igjen og fiskene, og det gikk helt bra.

Nå har den stått og tørket siden i går så da kan jeg vel prøve nå da. Kanskje føne litt for sikkerhets skyld.
    Takk for hjelpen

Helene sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    29
    Det herder 2 mm per døgn v/ ca 20 grader
    Mvh
    Helene

I går kom hula på plass i akvariet. Fiskene ble kjempefornøyde med den og det har gått veldig bra. Morro med litt som man har laget selv i akvariet. Det blir nok ikke den siste hula jeg lager

'kan du legge ut bile av det du har laget? Nyskjerrig ser du..

Her er tre bilder av hula jeg lagde. Begynte først med å borre hull i en vanlig liten blomsterpotte (ca 10kr på plantasjen) og prøvde å slå sprekker som skulle bli inngangen. Det var ikke så lett så hele potta sprakk.. Men da delte jeg det ene skåret litt og limte det sammen så det ble en liten åpning. Så pussa jeg kantene med sandpapir. Deretter når den hadde tørka og satt sammen, tok jeg silikon på utsiden og rulla hula i akvariegrus. Det dekket ikke helt så jeg tok på litt mer noen steder. Hula stod og tørket i 3 døgn før jeg satt den i akvariet.
    Det var ikke vanskelig så det er bare å kaste seg ut i det og lage egne huler til fiskene
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder      

Det der var jo skikkelig smart jo

Fin ble den å.

Hmm, må kansje prøve..

Juvel ciclidene (Lifalili) som er med på det siste bildet la egg for to dager siden, og i dag har de flytta egga inn i hula jeg lage til dem. Det tyder jo på at de er fornøyd med den da

Har forresten laget to huler til til et annet kar. Innbyggerene der er også veldig fornøyde med de nye gjemmestedene!
    Morro

Regler for innlegg