Den var kjempetøff og bitteliten![]()
Er ikke dette en brakkvannsfisk?? eller husker jeg helt feil, mener å ha hørt det..
Ellen Myhre
ja den skal ha litt salt i vannet.
Det stemmer. I kystnære elver og brakkvansområder.Opprinnelig skrevet av ellenm
![]()
og den er visst en kjøtteter.
Mine to er ivrige etter mygglarver, noenganger får de litt rå fisk jeg kjøper på butikkenIvrige etter å nappe haler er de også. Viste ikke at de var brakkvannsfisk da... hm.. Men den kan vel leve godt i vanlig akvarievann også? Virker ikke som om mine mistrives isåfall
![]()
Ser dette er en gammel tråd. Jeg har kjøpt meg 6 humlefisk og de går sammen med reker og blå posthorn. Jeg forer mine med frosset artemia og røde mygglarver men jeg syns ikke de virker særlig frempå for å si det sånn. Har noen erfaringer med denne nydelige lille skapningen å dele med meg. Går den sammen med snegler?
Det er en brakkvannsfisk, Heidi. De pleier ikke leve særlig lenge i ferskvann. En stund kanskje, men på sikt må/bør de ha brakkvann. Enda det er en relativt vanlig fisk å se i butikkene, så er det synd at de fleste humlefisk er dømt til et kort liv siden folk holder dem i feil miljø. Det er en brakkvannsfisk, men siden den ikke vender buken opp og dauer straks av ferskvann, så tror mange "da tåler den jo fint det også" og bryr seg ikke om brakkvannsdelen av denne fiskens natur.
Og man lager ikke brakkvann ved å bare hive oppi litt "vanlig bordsalt". Det er over 70 mineraler i hav-vann, og det finner du ikke i salt. Det må brukes spesielt salt av den typen saltvannsakvarister bruker. Og når man skal sysle med salt-tilsetninger, må man ha en salinitetsmåler i tillegg.
Jeg anbefaler deg å lese punkt 5 B) på denne siden om Bumble Bee Goby.
Les også denne siden om Bumblebee gobyen.
PS! Fikk du latinsk navn på dine humlegobyer, Heidi? Det er to ulike arter som selges i handelen.
Sist endret av mona O; 27-03-2010 kl. 14:49.
Det burde være straffbart å holde Corydoras på noe annet enn sand! Bleher ripoff
F..n altså! Jeg kjøpte den som heter Brachygobis doriae. Den kunne gå i ferskvann ja fikk jeg høre. Og jeg som hadde et brakkvann gående med rett saltinitet også men så tok jeg det bort for orket ikke vente et år på at sneglene skulle formere seg....
Har hatt problemer med å få de til å spise men kjøpte tørket artemia i dag og løste det opp i litt vann sammen med tubifex. Da spiste de. Har gitt de frossen artemia og moset oksehjerte men det har de ikke spist. Mulig de er litt for nye og ukjente i karet enda. Håper de føler seg hjemme etterhvert. De går alene sammen med reker og posthornsnegler.
Så jeg håper at de kan ha det bra og at jeg får de til å leve en stund. Er det ingen som har disse i ferskvann og har fått det til? Hvis ikke leverer jeg de tilbake igjen. Men i dyrebutikken går de i ferskvann også ...så da tror jeg ærlig talt de har det bedre hos meg. Jeg håper noen har mer info til meg....om egne erfaringer med disse fiskene. De er jo sååå søte vettu. De smeltet hjetet mitt og det ble kjærlighet ved første blikk...Tusen takk for info Mona.
![]()
Brachygobius doriae is a widely distributed fish found in fresh and brackishwater. The anal fin has one spine and seven rays. Unlike Brachygobius doriae both the second dorsal and the anal fins are dark save for pale patches at the base. This species adapts best to freshwater, providing the pH and hardness are relatively high. This may be the same fish as the very similar Brachygobius nunus.
Denne jeg har passer godt til ferskvann står det så håper det går bra.![]()
Jeg har lest om denne arten før Heidi, for jeg har også sett på dem og har hatt lyst på dem :-) Men uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det best med brakkvann til disse etter hva jeg har greid å lese meg til.
I sitatet ditt står det at B. doriae er den som tilpasser seg best til ferskvann av de humlegoby-artene som finnes. "Tilpasser seg best" er noe jeg tolker som i "hvis den absolutt må, så er det denne humlegoby-arten som klarer det best".
Men jeg ville ikke veddet noen penger på at det er best for fisken å holde den i ferskvann
Det er nok ingen tvil om at de ville passet bedre i brakkvann (og sannsynligvis levd lenger der). Men du har jo tid på deg til å tenke gjennom det og hvordan du evt vil gjøre det.
Det står også at man har best sjanse for å lykkes med å ha den i ferskvann dersom ph og gh er høye.
Du burde også ta bilder av dine og legge ut for sikker id. Du skal ikke se bort i fra at det er et og samme vitenskaplige navn som verserer i akvariehandelen om flere ulike humlegoby-arter. Grossistene ser ikke forskjellen, eller de gidder ikke bry seg.
Det burde være straffbart å holde Corydoras på noe annet enn sand! Bleher ripoff
Ja skal tenke over det og finne ut hva jeg skal gjøre. Jeg har jo høy nok Ph og GH og det var bare det jeg gikk etter når jeg kjøpte de og at de fint kunne gå i brakkvann....All fisk jeg kjøper må kunne ha mine snegleverdier og det er faktisk veldig mange fisker det har jeg funnet ut.
Jeg skal få lagt ut bilder av de så jeg er sikker på hvilken sort det er. De gjør litt mer av seg i dag. Skal legge nedi noen store tomme kjempe epleskall til dem så de har å gjemme seg i. Bilder kommer så fort jeg får de på skuddhold.![]()
Her er noen bilder av mine humlefisker. Det var ikke lett å få tatt noen fine klare bilder av de for de vil liksom ikke stå helt stille heller. Er det veldig stor forskjell utseende messig på de to sortene da? Håper noen kan se hvilken type det er jeg har.![]()
Å spise fisk er gunstig for kroppen. Jeg liker å spise.
stay foolish stay hungry.star trek online credits
Ser ut som du har en Brachygobius xanthomelas og ikke B. doriae. B. xanthomelas er en ren ferskvannshumlegoby. Du kan lese mer om den her: http://www.practicalfishkeeping.co.u...t.php?sid=3019
Kan forøvrig nevne at mine humlegobyer spiser avskallet artemiaegg, eneste tørre foret de spiser...
Sist endret av Gyrd; 30-07-2010 kl. 13:02.