+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Antall innsug i bakvegg

Medlem
    Medlem siden
    May 2007
    Sted
    Fetsund, Lillestrøm
    Alder
    30

Antall innsug i bakvegg

Jeg har en bakvegg jeg skal ha hull i og innsugene bak bakveggen. Hvor mange innsugshull bør jeg ha i bakveggen når jeg har 2 pumper på 1200l? Er litt redd for at de skal klare å spytte mer vann ut enn hva innsugingshullet klarer å gi, spesielt hvis det tetter seg litt til med blader osv.
    Oslo Akvarieklubb - Klubbmøte første torsdagen i måneden

Administrator PerUlv sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Fana, Bergen
    Alder
    40
    Blog Entries
    1
    Det komme jo an på innsugenes diameter. Jeg har vel ett hull per 1200liter.

Du må plassere dem slik at de ikke går seg tett, evt lage til en overrenning til bakkammeret ett sted.

Hei!
    Som PerUlv sier så holder det masse med 2 hull. Du får gitter til hull på 4,5 cm f.eks. Alternativt hadde jeg vurdert å ha ett hull lavt på hver side av bakgrunnen, samt et høyt oppe på motsatt side av der retur vannet kommer inn. Da får du sirkulert vannet i både øvre og nedre sjikt, samt at det er mindre risiko for at alle går tett pga blader som faller av etz. Er du plaget med overflate hinne så er også det å sette inn en kam i toppen et alternativ.
    Lykke til!

Kent

Medlem
    Medlem siden
    May 2007
    Sted
    Fetsund, Lillestrøm
    Alder
    30
    Til eventuelle andre som søker opp denne tråden i fremtiden.

Jeg har nå nettopp satt i gang karret, og av erfaring kan jeg si at det ikke nok med 2 innsug til 2450 l i timen. Og innsugene jeg bruker er på 65 mm hver. Det er en konstant forskjell på nesten 1 cm mellom vannstanden forran bakveggen og bak. For testens skyld tettet jeg det ene innsuget med papir, og etter 10 - 15 sekunder var forskjellen på 2 cm. Det var som om noen brukte et sugerør i et melkeglass. Og det her er i en 720l. Jeg var snar å fjerne det papiret. Jeg ville ikke turt å dra på ferie (eller om så gått og lagt meg for natta) med det oppsettet uten overflaterenning.

Det var egentlig veldig dumt. Så nå må jeg bare tømme karret, kjøpe ny rist til 65 kr i butikk, eller 13 kr hos webzoo, men da ca 100 i frakt, feste den og vente i 1 uke pluss til den har herdet. Nok en gang viser det seg at man dessverre ikke kan gå til nettakvariet for faglig råd. Dette høres kanskje litt vel kvast ut, for det finnes veldig mange gode tips her. Men det er dessverre alt for mange synsinger som heller burde ha snurret et par ganger til rundt i topplokket før de blir ytret som fakta.

Medlem Tor-Eriik sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Karmøy
    Alder
    24
    Jeg ville sakt 4 for sikkerhetsskyld. men 1 cm forskjell er da ikke å grine over, har samme her, og ser ikke helt problemet med det.
    - Mine Akvarier -L-028,L-134,L-200,L-270,

[QUOTE=Det var egentlig veldig dumt. Så nå må jeg bare tømme karret, kjøpe ny rist til 65 kr i butikk, eller 13 kr hos webzoo, men da ca 100 i frakt, feste den og vente i 1 uke pluss til den har herdet. Nok en gang viser det seg at man dessverre ikke kan gå til nettakvariet for faglig råd. Dette høres kanskje litt vel kvast ut, for det finnes veldig mange gode tips her. Men det er dessverre alt for mange synsinger som heller burde ha snurret et par ganger til rundt i topplokket før de blir ytret som fakta.[/QUOTE]

Jeg har ikke svart på dette tidligere, men her er jeg kraftig uenig med deg..... Det å ha ett lite undertrykk bak bakgrunnen ser jeg på som bare positivt, dette skaper sirkulasjon som gjør at ikke så mye dritt blir liggende bak bakgrunnen, som igjen skape nitrittbomber og en unormalt høy biologisk belastning på karret....... Har selv erfart dette og det er ikke hyggelig å miste store mengder fisk på ett, hva man tror er ett velfungerende karr....... Videre kan du sette inn en overrennings kam i toppen av bakgrunnen din og bruke sillicone som tørker i vann og kan brukes mens karret er i drift, da slipper du bare med å lage ett hakk i toppen av bakgrunnen (dette skaper også bedre sirkulasjon)...... Og sett inn en eller to powerheads bak bakgrunnen for ekstra sirkulasjon, da er du imål ....... Dra ned på akvariemagasinet på løren, de har alt du trenger og kan hjelpe deg.....

Administrator PerUlv sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Fana, Bergen
    Alder
    40
    Blog Entries
    1
    Sitat Opprinnelig skrevet av Shalafi Vis innlegg
    Til eventuelle andre som søker opp denne tråden i fremtiden.

Jeg har nå nettopp satt i gang karret, og av erfaring kan jeg si at det ikke nok med 2 innsug til 2450 l i timen. Og innsugene jeg bruker er på 65 mm hver. Det er en konstant forskjell på nesten 1 cm mellom vannstanden forran bakveggen og bak. For testens skyld tettet jeg det ene innsuget med papir, og etter 10 - 15 sekunder var forskjellen på 2 cm. Det var som om noen brukte et sugerør i et melkeglass. Og det her er i en 720l. Jeg var snar å fjerne det papiret. Jeg ville ikke turt å dra på ferie (eller om så gått og lagt meg for natta) med det oppsettet uten overflaterenning.

Det var egentlig veldig dumt. Så nå må jeg bare tømme karret, kjøpe ny rist til 65 kr i butikk, eller 13 kr hos webzoo, men da ca 100 i frakt, feste den og vente i 1 uke pluss til den har herdet. Nok en gang viser det seg at man dessverre ikke kan gå til nettakvariet for faglig råd. Dette høres kanskje litt vel kvast ut, for det finnes veldig mange gode tips her. Men det er dessverre alt for mange synsinger som heller burde ha snurret et par ganger til rundt i topplokket før de blir ytret som fakta.
    Det er naturlig at de blir en mindre forskjell på høyden i vannet. Det er denne som driver vannet gjennom bakgrunnens åpninger. 1cm er helt greit, jeg har også det i "filterrommet". I utpumpingsrommet mitt er vannet enda lavere. Jovisst, du kan ha langt større hull, men hvor store skal de være??

Det dette viser er at du må stille spørsmålet nøyaktig. Du måtte nok ha sagt at du ville ha helt lik vannstand i begge rommene. Svaret ville vært å ikke gå for denne typen filterløsning.

Jeg har samme løsning som deg, 65mm innsug, dog med 4 hull (ett under substratet, så det er nokså tett) og vel 4000liter gjennomstrømning i filteret uten problemer. Vurderer faktisk å øke gjennomstrømningen enda mer, uten flere hull.

Svaret du har fått er godt, og resultatet ditt er etter min mening godt. Du ble også rådet til evt å lage en overrenning allerede i innlegg nr 2!

Her ser du min tråd om hvordan jeg bygget mitt filter bak en bakgrunn.
    Sist endret av PerUlv; 29-07-2010 kl. 10:58.

Medlem mona O sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Ski kommune, Akershus
    Alder
    43
    Blog Entries
    5
    Så nå må jeg bare tømme karret, kjøpe ny rist til 65 kr i butikk, eller 13 kr hos webzoo, men da ca 100 i frakt, feste den og vente i 1 uke pluss til den har herdet.
    Som de andre over her har fortalt deg, så er det normalt med littegranne forskjell foran og bak bakgrunnen dersom du har mye sirkulasjon som suger.

Du trenger ikke tømme karet for dette. En ukes herding, sier du, da sperret jeg opp øynene. Jøss, hvor mye silikon har du egentlig tenkt å bruke?? 24 timer pleier å holde!
    Hvis du absolutt vil ha en innsugsrist til, kan du for å slippe hele problemet med herdeperioden uten vann i karet: bruk Orca Underwater Glue! Det herder under vann, og du trenger bare tappe ned mens du lager hull og limer på innsugsristen. Fyll rett opp igjen etterpå.

Du trenger ikke flere hull egentlig, men en overrenningskam er alltid lurt uansett. Det er en ekstra trygghet som gjør at du kan sove bedre om natta Og den kan du lime på plass selv om det er vann i karet og du bruker silikon. Bare senk vannstanden noen få cm, og sett igang. Fyll karet opp igjen med det samme du er ferdig.
    Det burde være straffbart å holde Corydoras på noe annet enn sand! Bleher ripoff

Skravlebøtte på Dahls Dart-Vidar sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Moss
    Alder
    35
    Jeg ville gått for 3-4 hull, så har du litt ekstra å gå på. Prøv å plassere hullene på undersiden på selve overhengene.
    Da er det mindre sjanse for at ting "lander" på gitterene og tetter de til, samtidig som de blir mye mindre synlig.
    Det går veldig fint å lime med Tech-7 under vann, men det sitter bedre i lengden hvis limflatene er tørre.
    Min personlige erfaring er at å ikke lime disse silene/rundgittere er veldig praktisk. De har jo en flens så de ikke forsvinner inn bak bakrunnen og kan sitte litt trådt i hullet, bare.
    Så er det bare å vippe de ut for en rask rengjøring.
    Mvh Ole

Medlem
    Medlem siden
    May 2007
    Sted
    Fetsund, Lillestrøm
    Alder
    30
    Det dette viser er at du må stille spørsmålet nøyaktig. Du måtte nok ha sagt at du ville ha helt lik vannstand i begge rommene. Svaret ville vært å ikke gå for denne typen filterløsning.
    At det skal være ulik vannstand er ikke en naturlig tankegang for meg. Forskjell på vannstand skaper trykkforskjeller og belastning på bakvegg og dermed fare for at den knekker, det var min tankegang. Jeg syns ikke jeg kan stille mitt opprinnelige spørsmål noe anneledes.

Svaret du har fått er godt, og resultatet ditt er etter min mening godt. Du ble også rådet til evt å lage en overrenning allerede i innlegg nr 2!
    Hvis du hadde skrevet at jeg måtte ha overrenning og ikke eventuelt, så hadde jeg vært enig med deg her. Det var ikke noe galt i ditt innlegg. Men jeg tolket det ditt at når du sier et hull per pumpe og neste mann sier 45 mm, så ville 2 hull på 65 mm være mer enn nok. Også med tanke på hvis et av dem skulle gå tett, siden jeg ytret den bekymringen.

Jeg ville helst ikke ha overrenning for å unngå å få fisk bak bakveggen. Men jeg forstår nå at man må ha en salgs overrenning i tilfelle det skulle tette seg til, uansett hvor mange hull man utstyrer seg med.

Du trenger ikke tømme karet for dette. En ukes herding, sier du, da sperret jeg opp øynene. Jøss, hvor mye silikon har du egentlig tenkt å bruke?? 24 timer pleier å holde!
    Hvis du leser bakpå en tube vanlig akvariesilikon så herder den 2mm i døgnet. I tillegg skal det være ren og tørt. Bakgrunnen min er av et porøst isopor material (mye mindre enn vanlig isopor) som slipper små biter hvis du gnikker fingeren over den. Derfor bruker jeg rikelig med silikon for å slippe å erfare at de løsner. Og jeg er av typen "error on the side of caution". Derfor 1 ukes herdetid.

Medlem Kampfisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Bergen
    Alder
    33
    At det skal være ulik vannstand er ikke en naturlig tankegang for meg. Forskjell på vannstand skaper trykkforskjeller
    Og hva er det som driver vannet inn gjennom ristene?
    MVH Lars S
    Min hjemmeside om siamesisk kampfisk (Betta splendens).

+ Svar til tråden

Lignende tråder

1. Front og bakvegg som gir etter
    By Tiltnes in forum Tekniske spørsmål
    Svar: 15
    Siste innlegg: 08-01-2008, 19:19
  2. Male utvendig bakvegg og bunn?
    By dybben in forum Diverse
    Svar: 3
    Siste innlegg: 08-05-2007, 22:36
  3. Lagde bakvegg av liggeunderlag.
    By skrotten in forum Do it Yourself !