+ Svar til tråden
Side 1 av 10 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 15 av 147

Tråd: Mine scalarer

Mine scalarer

Jeg kjøpte i går tre angivelige F2 scalarer. Det er søsken og to hanner og en hun. Søsken kjærligheten blomstrer og hunnen har dannet par med den minste hannen.
    Det er over 20 år siden jeg hadde original scalarer. Dette er en fasinerende og interessant ciklide med atferd som fasinerer. Jeg har lyst til igjen å se på denne cikliden, muligens av nostalgi men det er noe egent ved scalaren som art. Det er mulig at jeg blir eier av rød rygget VF scalare i sommer og i den forbindelse har jeg behov for å friske opp erfaringer jeg har gjort med denne flotte arten siden 1970.
    Jeg ser at dette søsken paret alt er i ferd med å forbrede lek. Jeg tror også at foreldrene var søsken så dette bør ikke fortsette for mange generasjoner for DNA materialet svekkes. Jeg skal prøve å få å tak i en hun til den andre hannen, men det omfattende mix av scalare akvarievarianter som er på markede kan det bli vanskelig å finne en original hun til han. Jeg ser at scalaren som art er likeså vandalisert med alle disse mer eller mindre stygge akvarievarianter som vi i dag også ser bla hos discus, men galskapen fortsetter med nye arter. Jeg vil derfor være med å promotere den viltlevende og originale scalare som finnes i flere varianter i naturen.
    Vedlagte bilder

Scalarene har egg.

Scalarene la egg i går opp på denne terrakottapotta. Det var en del ubefruktet. Fiskene er ung og har tatt ca 60% av akvariet som sitt territorium.
    Det blir vel litt mer liv i akvariet når ungene begynner og svømme sammen med foreldrene. Det er mulig at jeg flytter de andre scalarene til et annet akvarium.
    Vedlagte bilder

Medlem Calle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Lillestrøm
    Alder
    27
    Hei

spennende. Jeg synes Scalareyngle er moro. Hva kommer du til å mate med?

Sitat Opprinnelig skrevet av Calle Vis innlegg
    Hei

spennende. Jeg synes Scalareyngle er moro. Hva kommer du til å mate med?
    Alltid artig med scalare yngel. Foreldrene er F2 men søsken, så jeg skal prøve å finne VF scalare eller annen orginal scalare som de kan danne par med.
    Ungene skal den første tid fores med artemia, så frossen artemia, moina, daphniner og cyclops. De vil også få revet riskepudding, rekemiks, tørrfor m.m

Medlem Jon Bruce sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Rakkestad
    Et fint initiativt Bjornik, selv om jeg ikke kommer til å kommentere tråden så mye, vil jeg lese den like mye som "discustråden" din. Flott at du vil dele kunnskapene dine med oss. Det er også veldig bra at du tar opp innavlsproblematikken med en gang, dette er jo ikke av det gode. Selv har jeg et par VF Leopoldi, et par Vf Peru Altum, et par F1 Peru Altum og et par VF "Red Back" scalarer. Som du kjønner så trenger jeg all innformasjon jeg kan få om scalarer.

M.v.h.

Jon

Mine F2 scalarer har nå noen yngel som henger på potta. Video over viser scalarer som er lik mine. De er P. scalare fra Peru. Jeg har lest at det skal være rundt 16 forskjellige lokale varianter i Peru og mange av dem lever i Rio Nanay.
    Den rødrygget scalare som vises under er også meget flott.

Den har kraftigere knekk over nesen og likner en del på den vi kjenner som Peru Altum som er en variant av P. scalare. de vist er P.scalare Rio Manacapuru red back.

Er er et red back par i lek

Her er det mange P.scalare Manacapuru red back sammen med en del andre ciklider.

P. scalare er en stilig og flott art i VF eller orginal utgaven. De største jeg har sett i mitt liv var i 1971 på oppdretteriet til Alf. J. Næss (Tropica). Det var et par minst 25 cm høy med minst 1000 unger rundt seg. Da hannen så med la han seg på siden å smalt inn i front ruta. Jeg sto med ryggen til men smellet var så høyt at jeg skvatt til. Denne opplevelsen var meget trollbindende for en 18 år gammel akvarist.
    Sist endret av bjornik; 02-02-2010 kl. 07:10.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Rakkestad
    Jeg tok meg den frihet og la ut et par bilder av mine "Red Back" scalarer direkte fra Rio Manacupuru. Dette er jo bare ungdommer 14-15 cm høye, det skal bli artig og følge med dem utover våren og sommeren. Dem svømmer sammen med discus under oppvekst og har alle mligheter for å bli store og flotte.
    Hvis du ikke liker at jeg legger ut bilder i tråden din får du si fra. Jeg vil selvfølgelig respektere dette.

M.v.h.

Jon
    Vedlagte bilder

Sitat Opprinnelig skrevet av Jon Bruce Vis innlegg
    Jeg tok meg den frihet og la ut et par bilder av mine "Red Back" scalarer direkte fra Rio Manacupuru. Dette er jo bare ungdommer 14-15 cm høye, det skal bli artig og følge med dem utover våren og sommeren. Dem svømmer sammen med discus under oppvekst og har alle mligheter for å bli store og flotte.
    Hvis du ikke liker at jeg legger ut bilder i tråden din får du si fra. Jeg vil selvfølgelig respektere dette.

M.v.h.

Jon
    Hei Jon

Fine bilde og scalarer du har. Flott at vi fikk se bilder av dem. Det er den vanlig grå scalaren jeg kjenner best fra før så det er fin å se bilder av de andre variantene også.
    Forer du dine red back med karotenoidet astaxantin for produkt?
    Denne siden fra Bellona "Fargepigmenter i oppdrettslaks" gir nyttig info om karotenoidet astaxantin sin betydning for laksenes biologi.
    Om det gjelder for red back scalaren vet jeg ikke, men det kan være lurt å ha kjennskap til dette. Det røde farge pigmentet får de nok fra maten de spiser i naturen, mest sansynlig fruktkjøtt som gir de denne fargen. Prøv om de tar vannmelon biter. Intensiv rød pelletsfor for discus skader vel heller ikke.

mvh
    Bjornik

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Rakkestad
    Hei igjen Bjornik
    Siden scalarene er sammen med discus, forer jeg scalarene først med "Tropical Astaclor" flakfor tilsatt naturlig astaxantin, før discusene får Tetra discusgranulat til kvelds. Discusene mine er ikke så glad i flakfor. Scalarene farget ikke skikkelig ut før dem fikk flakforet. En får jo kjøpt både frossent og forskjellig tørrfor med astaxantin eller beta karotin, men jeg har funnet ut at flakfor fungerer bra. Jeg skal forøvrig kikke etter vannmelon når jeg dra i butikken senere, det kan jo hende at de andre fiskene i karet også setter pris på det. Jeg skal prøve å ta noen bilder av Peu Altumene og Loepoldiene i kveld og legge ut.

M.v.h.

Jon

Sitat Opprinnelig skrevet av Jon Bruce Vis innlegg
    Hei igjen Bjornik
    Siden scalarene er sammen med discus, forer jeg scalarene først med "Tropical Astaclor" flakfor tilsatt naturlig astaxantin, før discusene får Tetra discusgranulat til kvelds. Discusene mine er ikke så glad i flakfor. Scalarene farget ikke skikkelig ut før dem fikk flakforet. En får jo kjøpt både frossent og forskjellig tørrfor med astaxantin eller beta karotin, men jeg har funnet ut at flakfor fungerer bra. Jeg skal forøvrig kikke etter vannmelon når jeg dra i butikken senere, det kan jo hende at de andre fiskene i karet også setter pris på det. Jeg skal prøve å ta noen bilder av Peu Altumene og Loepoldiene i kveld og legge ut.

M.v.h.

Jon
    Du kan også prøve med finrever gullrøtter.

Jeg er rystet

Fant denne linke om Pterophyllum scalare som viser en vanlig grå scalare og denne rystende koi scalare. Jeg er klar over at jeg vil finne flere slike rystende eksempler på "foredling" av en art som fra naturens side er en juvel. Alle disse miks varianter samt alle disse krysninger av disse gjøre en opplevelse av scalaren meget forvirrende og uoversiktelig. Det er mye direkte stygg scalare varianter å se. Det kan være meget vanskelig å finne orginal scalare for en akvarist som søker etter naturlig opplevelse og atferd av denne flotte arten.
    Jeg synes det er meget rist å se denne utvikling og denne tråden er like med min discus tråd et forsøk på å promotere den naturlige scalare. Jeg er meget lei av å se i akvarieforretninger all det mix av dårlig scalare som selges. Scalaren er som discus en meget flott fisk i den naturlige utgave og det er meget spennende å se alle de nye viltlevende varianter som er blitt beskrevet. Heiko Bleher har også vist stor omtanke på få kartlagt de viltlevende Pterophyllum artene og deres lokaliteter.

Medlem Kampfisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Bergen
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av bjornik Vis innlegg
    Det er mye direkte stygg scalare varianter å se.
    Det skriver jeg under på! De få gangene jeg ser pene skalarer i butikker, viser det seg nesten alltid at de er VF.

Den "koi-skalaren" du linket til ... At noe sånt kan få førsteplass i noe som helst, er mer enn jeg kan forstå. Men smaken er vel som baken. Noen liker elg i solnedgang, DDE, gråtende sigøynerbarn og fisk som er parodier av viltformen. Man kan vel ikke akkurat nekte dem.
    MVH Lars S
    Min hjemmeside om siamesisk kampfisk (Betta splendens).

www.finarama.com

De som vil lære mer om om de viltlevende Pterophyllum bør se på link www.finarama.com. Disse beskriver artenes lokalitet og viser med bilder artenes utseend, samt habitat beskrivelser, artenes biolog m.m Kjempe flotte sider for alle som er interesert i disse naturlige Pterophyllum artene og akvarievariantene.

Scalare par nr.2?

Den single hannen av de tre scalarer jeg kjøpte ser ut til å ha dannet par med en VF scalare fra Peru som den ble angitt som. Denne hunnen er vanlig scalare og ikke "Peru Altum". Den har stor likhet med den F2 varianten jeg kjøpte og bilde viser tydelig det.
    Jeg har begynt å filtrere over torv i scalare akvariene. Før dette var det bare krangling mellom disse to på bilde, men etter har de falt mye mer til ro. Håpet om lek og unger er stort så vi får se hva som skjer.
    Vedlagte bilder

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Rakkestad
    Dette høres spennende ut, Bjornik, vi får håpe at det blir skikkelig lek og unger etterhvert. Jeg opplevde at det VF "Peru Altim" paret mitt som er i 350-literen lekte og la egg en gang før jul. Desverre så solgte jeg et 90-liters kar billig til en ung tenåring får å hjelpe henne i gang med akvariehobbyen. Det hadde jo vært et ypperlig scalare oppdrettskar. Men jeg leker litt med tanken. Som både discus og scalareeier har jeg oppdaget at det er mye likt med disse fiskene både når det gjelder foring og vannkvalitet og under lekstendenser. Så det kunne jo være en fordel og prøve seg litt fram med scalare før en gikk over evn. til discus. Det står jo mye om oppdrett om scalare i både NA og andre forum så egentlig er det bare å sette i gang.
    Men som sagt, du får ha lykke til med scalareoppdrettet.

M.V.H.

Jon

+ Svar til tråden
Side 1 av 10 1 2 3 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Mine scalarer
    By Arkatussa in forum Ciklider
    Svar: 1
    Siste innlegg: 19-01-2008, 14:56
  2. Må scalarer leve sammen med andre scalarer?
    By Betta93 in forum Nybegynner
    Svar: 5
    Siste innlegg: 03-03-2007, 18:32
  3. Hva gjør mine scalarer?
    By Marielle in forum Oppdrett & Avl
    Svar: 4
    Siste innlegg: 01-02-2006, 14:24
  4. Mine Scalarer har lagt egg
    By AcnMan in forum Oppdrett & Avl
    Svar: 1
    Siste innlegg: 11-03-2004, 19:41

Regler for innlegg