+ Svar til tråden
Side 9 av 10 FørstFørst ... 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 121 til 135 av 147

Tråd: Mine scalarer

Det skjer en utvikling i form og farger hos F1 scalarene. Denne hann er så kraftig gull farget fa munn og langt opp over ryggfinnen av jeg nesten vil kalle den "Gullrygg" Som jeg har vist tidligere er det også mange røde flekker på den gullfaget ryggen. De synes ikke så godt på dette bilde. De begynner også å få en knekk i nese rota som er felles for mange av de nye scalare liknende artene/variantene som er kommet på markede i siste årene.
    Dette er ungfisk, ca et år gammel og vil nok utvikle seg mer i form og farger og jeg er meget spent på å se denne utvikling. De har fått blåskimmer i bryst finnene men dette vil nok bli sterker.
    De scalare type jeg har hatt siden 1970 har vært mer gråere og litt gult over ryggen, men ikke med knekken over nesen.
    Vedlagte bilder
    mvh
    Bjornik

Se mine nye hjemmesider om akvariehobbyen

Scalare paret har atter gang lekt og denne gangen er jeg bedre utstyrt med mellomringer og makro utstyr så jeg får bedre bilder. Ungene er nettopp klekket og vi ser hvor stor plommesekken er. Skyggen til høyre er snute partiet til hunnen.

Det andre bilde er tatt på frihånd, mens det det første makrobilde er tatt med stativ og rikere på detaljer.
    Vedlagte bilder
    Sist endret av bjornik; 15-08-2010 kl. 21:14.
    mvh
    Bjornik

Kristin Torgersen Malawimor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Frøya
    Alder
    51
    Så fine bilder du tar.
    Søte, lille fisken....uææh så stor du har blitt!

Bilde av ungene i morges. Plommesekken har blitt mindre og de har fått mer pigment.

Takk til Malawimor.
    Vedlagte bilder
    mvh
    Bjornik

Medlem
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Oslo
    Gratulerer med yngel og flotte bilder.

Her er bilde av ungene i ettermiddag. Plommesekken har minket og antydning til danning av øyner er i ferd med å skje.
    Vedlagte bilder
    mvh
    Bjornik

Sent i kveld går utviklingen sin gang å nå er øynene hos yngelen i ferd med å bli mer definert. Plommesekken har også blitt mindre og ungene klumper seg nå mye mer sammen.

La inn et utsnitts bilde som bedre viser øynene under utvikling hos tre av ungene.
    Vedlagte bilder
    Sist endret av bjornik; 16-08-2010 kl. 21:36.
    mvh
    Bjornik

Ungene har utviklet seg mye over natta og nå sees øynene tydelig og er nå blitt sorte. Plommesekken er blitt mindre og kroppen har utviklet seg mer.
    Vedlagte bilder
    mvh
    Bjornik

Øynene er i ettermiddag mye mer definert og plommesekken fortsetter å minker samt at flere av de indreorganer er under utvikling.
    Vedlagte bilder
    mvh
    Bjornik

Nå er mye mer av de indre organen har utviklet og på den fremste ungen ser vi at også munnen har åpnet seg. Plommesekken er snart brukt opp.

På det andre bilde vises flere unger fotografert i morges.
    Vedlagte bilder
    Sist endret av bjornik; 18-08-2010 kl. 09:11.
    mvh
    Bjornik

Dagens bilde viser larver som henger som perler på en snor, men faktum er at hver enkelt av dem har en heftetråd i nakken som sitter fast på blade. De hender at den mister taket og da er foreldrene rask til å fange de opp å spytte de tilbake på bladet slik at tråden igjen hefter. På de bilder som er vist de siste dagene har det vært noe rusk og rask blandt ungene og dette har fulgt med ungene fra bunnen når foreldrene har fanget de opp og spytter dem tilbake på bladet.
    Øynene og de indre organer er nå nærmet ferdig dannet og når siste rest av plommesekken er brukt opp begynner de å sverme ut i en flokk. Mulig dette skjer i løpe av ettermiddagen.

Denne bilde serien på larvenes utvikling skal benyttes i et foredrag om "Lek med P. scalare" som jeg har begynt å lage og kommer omkring årsskifte hos NAF.
    Vedlagte bilder
    mvh
    Bjornik

Yngelen i dag ettermiddag.
    Vedlagte bilder
    mvh
    Bjornik

Nå er det like før yngelen begynner å svømme fritt. I dag morges hadde hannen sin fulle hyre med å samle og spytte tilbake unger på rømmen, men snart må han gi tapt for ungene er nå ferdig utviklet. Plommesekken er tom og må må de finne føde selv.

De skal få nyklekket artemia i ettermiddag.
    Vedlagte bilder
    mvh
    Bjornik

I dag da jeg kom hjem sto yngelen i en sverm rundt hannen. På bilde vises også tydelig de gull farget områdene på kropp og finner hos hannen.
    Vedlagte bilder
    mvh
    Bjornik

Hanne samlet i går alle ungene på dette bladet hvor de har overnattet. Nå er de i ferd med å våkne og spre seg utover i akvariet. De får artemia til frokost.

Jeg husker at mine scalarer i i 1970 var flotte foreldre, men disse er ikke noe dårligere. Fantastisk flott fisk som jeg skal bygge opp en stamme av. Disse har en yngel atferd som jeg så på oppdretteriet til Alf J. Næss (Tropica) i 1970 årene og var et av de mest fengslende øyeblikk for meg som akvarist. Jeg gikk mellom rekkende av akvariet og var først ikke oppmerksom på en minst 25 cm høy scalare hanne som lå på siden og smalt inn i frontruta for å jage meg bort. Da jeg så denne illsinte hannen stå å hytte til meg føle jeg i ærefrykt nakkehårene reiste se. Dette er et øyeblikk jeg husker like godt selv 40 år senere og i settingen var en like sto hunne med en sverm av unger som må ha bestått av flere hundrede unger. Næss sin scalare stamme var mer gråere scalarer, men som jeg har vist flere ganger dette er F1 gullrygg scalare fra Tocantsi. Jeg har aldri hatt så flotte scalarer i min tid som akvarist og har nå laget et fotounderlag på ca 1000 bilder også video som skal bli til en revisjon av mitt foredrag fra 1972 Lek med P. scalare. Scalaren er en givende art å studere og selv etter 40 år har jeg ikke fått nok av den.
    Vedlagte bilder
    Sist endret av bjornik; 21-08-2010 kl. 07:53.
    mvh
    Bjornik

+ Svar til tråden
Side 9 av 10 FørstFørst ... 7 8 9 10 SisteSiste

Lignende tråder

1. Mine scalarer
    By Arkatussa in forum Ciklider
    Svar: 1
    Siste innlegg: 19-01-2008, 14:56
  2. Må scalarer leve sammen med andre scalarer?
    By Betta93 in forum Nybegynner
    Svar: 5
    Siste innlegg: 03-03-2007, 18:32
  3. Hva gjør mine scalarer?
    By Marielle in forum Oppdrett & Avl
    Svar: 4
    Siste innlegg: 01-02-2006, 14:24
  4. Mine Scalarer har lagt egg
    By AcnMan in forum Oppdrett & Avl
    Svar: 1
    Siste innlegg: 11-03-2004, 19:41

Regler for innlegg