Nice det skal jeg prøve. Godt å bli kvitt avkommet av noen skikkelig krapyl av noen mygg *hate* La dem dø på en litt uhuman måte er digg!![]()
Nice det skal jeg prøve. Godt å bli kvitt avkommet av noen skikkelig krapyl av noen mygg *hate* La dem dø på en litt uhuman måte er digg!![]()
Sånn kan det gå..
Haha! jeg har også tenkt tanken![]()
Ja, endelig har vi andre ferie også! etter denne dagen er det 3 uker med avslappingFerien begynner til mandag med en tur på fjellet og fiske ørret en 3 til 5 dager. håper på bra vær og mye nydelig fisk!
Ja, i natt drar jeg på fjellet så da legger jeg ut en film av mitt akvarie mellom pakkinga her.
http://www.youtube.com/watch?v=1wGk9H3UlMw
Idag tok pappa og jeg turen ut får og samle levendes mygglarver. Alle sier det er bra og jeg har selv prøvd det et par ganger.
satt oss håpefulle i bilen med bøtter og håver.
Det endte med at vi ikke fant en eneste mygglarve! vi fant bare en hel bråta med Daffnier. så vi fylte opp bøtter med daffnier og helte de i tønna ute i hagen..
Er det får sent får mygglarvene tru?
Noen som vet hvor lang tid det tar før daffniene klekker ca? de fleste er røde hvertfall de andre er hvite(gjennomsiktige/grå).
Men dette var også en suksess! Scalarene elsker det. så nå får de vokse seg store og feite
Hår også flyttet 2 av 3 scalarer. Fra 250l(nede) til 100l (her oppe). Det er bare en midligtidig løsning får jeg har en skikkelig slem og stor hanne som skal drepe alt han ser. Med en gang det kommer mat jager han alle inn i hjørner, og tar aalt maten selv. så disse 2 som gikk sammen med denne hannen ble syltynne! fikk store øyne og vokste ikke. alså, hadde det ikke bra! så de går her i 100l nå sammen med guppy og rødmunnstetra. Håper de får litt mager her oppe da. den ene er døden nær snart trur jeg, den blir t.o.m jaga av den andre som også er tynn ser jeg her nå. Meen de spiste istad hvertfall.
Håpe det går bra.
SAE'ene har gjort masse ved å bli kvitt sortalegene alerede. de har vel vært der 1-2uker nå. så de får bli der en stund til. Jeg ser de spiser både dalfier og flakfor i tillegg til alger så får håpe de ikke vokser så ALTFOR fort ;o
Scalarene i 180l er i kjempeform. det har de vært en god stund nå. Er så moro og se at de trives i sitt eget akvarie.der man har gjort ALT selv. Har lært enormt mye siden jeg begynnte. det er bra og merke selv da. har fortsatt mye igjen å lære sikkert.haha. har også endelig fått krystallklart vann. Har ikke hatt oppi noen som helst form for kjemikalier fra start til nå(skal ikke ha eller), og alt fungerer suverent
![]()
Sist endret av juwel rio 125; 24-07-2010 kl. 15:57.
Idag sendte jeg en mail til Sarpsborg Akvarieklubb og spurte om hva sånn ca snitt aldrern er. Pga jeg kjenner ingen andre som driver med akvarie. hadde vært litt fint og kunne snakke "akvarie" med noen utenom på nett(selvom det er bra det også). byttet fisk og planter osv.
Om dagen vurderer jeg faktisk og pusse opp kjelleren, og flytte ned dit.
Da hadde alt blitt lettere, ikke denne stekende varmen etc.. Også kan jeg få større akvarium. frister veldiiiiig! Pappa trudde det ble får mye jobb, men jeg skal få sett på saken.
Har veldig lyst på den 400 literen og ikke minst discus
Det er ferdig lagt plank på vegger, uten lister da. Vurderer vegg til vegg teppe på gulvet, der det er betong fra før. Rundt vinduer er det også ikke ferdig + et veldig rot da! Aner ikke hva jeg skal gjøre med taket. Jeg har ingen stor erfaring med oppussing, så hadde vært fint om noen kunne lufte noen enkle forslag som en 19-åring burde klare![]()
Sist endret av juwel rio 125; 26-07-2010 kl. 21:47.
Idag ble det vel bestemt at jeg skal flytte ned i kjelleren.
Så da var det bare og rydde! Rydde, rydde og rydde! Har vel sånn cirka bestemt hvor jeg skal ha møblene. Akvariene får fine plasser ser det ut til. Her er det betong-gulv så nå er det bare plassen det står på. Det liker jeg
Så i morgen satser jeg på å dra ut å kjøpe lister(til gulvet,taket og dørene), og kanskje maling. Satser på stort sett hvitt, med en liten knekk av noe grått eller noe. Det skal jeg se nermere på.
Er det noen som har et akvarium på ca 400l eller større(helst Akvastabil) som tar et Juwel Rio 180(bøk) i innbytte så er det bare å si i fra, med et mellomlegg selfølgelig
Her er en liten filmsnutt, som man ser litt av det hvertfall ; http://www.youtube.com/watch?v=1wGk9H3UlMw
Sist endret av juwel rio 125; 27-07-2010 kl. 17:54.
Idag har jeg fått hjelp av en venn til å rette ut gulvet i den fremtidige "kjellerkåken" min.
Har også fått kjøpt inn fliser og det som hører med. Ble mye dyrere enn forventet. i marra skal jeg "male"(sånn som stenger fukt) på gulvet ;p. Så kommer flisene så fort som mulig ned på gulvet får jeg håpe. Da er det bare "kose-arbeid" igjenDet får fruen også hjelpe meg med.
Pappa sa da atter jeg skulle passe på å ha det ene akvarie hans i drift, så da får blir det 2 stk 100litere, 20l, og et stort. Større enn 180 liter ihvertfall(på 20m2). Har lyst på en 400liter med 6 stk discus, 10 stk Cory. Sterbai, 2 SAE og 5 L144. Det er hvertfall planen.
Har lyst på å satse på et planteakvarium, men har lest at det ikke er lett med slike høye temperaturer. Jeg skal heller ikke ha co2 anlegg. Det trur jeg blir får vanskelig, og ikke minst dyrt.
Det som blir et problem er å i hele tatt få akvariet ned i kjelleren. Jeg har ikke målt, men ser at det blir trangt. Et annet problem er at vi har en strøm-feil hjemme så strømmen går ganske regelmessig. Opp til flere ganger om dagen får å være mer presis. Det er en jordfeil som vi ikke finner ut av. Har t.o.m hatt elektriker hjemme en hel dag som ikke kunne skjønne hva dette kunne være. Det er "Hovedjordfeil" bryteren som går da. Har prøvd å ned sikringen flere steder, men den går visst uansett. Det får en bare leve med! Det som er kjedelig er at man ikke kan gå noen sted!
Men trur og håper at dette prosjektet blir vellykket!
Akvastabil Effect-Line sort:
http://www.akvarieudstyr.dk/Ferskvan...iniumsakvarier
Må skrolle litt nedover da
Idag tar jeg en tur til Moss på Dahls Dyrerike får å sjekke utvalget på akvarium. Er jo lavsessong men vi får ta en titt. Kanskje de har noe spennende fisk inne også![]()
begynte å legge fliser i går. jeg sliter litt med at det er så skjevt gulv, men det får bli som det blir. utenom det så har det vel så å se gått knirkefritt, ang beskjæring av flisene osv. Bruker jo en sånn elektrisk da. må fylle på vann hele tiden og sånn. men låne av venner er uansett mye billiegere enn å kjøpe selv eller leie..
Jeg trur dette blir et fint akvarierom jeg.. Det blir ikke rent akvarierom, men blir nok en del ja..
Ja, nå om dagen er jeg på utkikk etter akvarie så da får man nerde Finn.no da 8)
Her kommer noen få bilder. tatt med mobil. Det er tross alt min aller første gang har lagt flis. så helt 100 blir det nok ikke. Mye kanter/kroker/hjørner på motsatt side av der bilde ble tatt da.
Bilde 1 & 2 ; i dette venstre hjørnet er det planen det største akvariet skal stå
Bra å høre at du og far din kom til en løsningBlir bra dette. Kjør på med 400 liter og discus, du kommer ikke til å angre.
Sånn kan det gå..
Det er jo akkurat det jeg skalBare at 400 er minimum.
akvastabil 528, 660, 720 er det jeg leter etter om dagen
Ja, i marra regner jeg med at jeg blir ferdig men flisegulvet. Har bare pirk igjen. Så får det tørke noen dager så hiver jeg meg på fuginga.
Da gjennstår det listverk og maling + få inn møblene, og selvsagt gå til innkjøp av akvarium. Jeg plaserer nok senga paralelt med akvariet. Gleder meg så ubeskrivelig! Jeg drømmer om discus hver natt! haha. Har rett og slett blitt betatt av denne hobbyen jeg! Får håpe det varer!
Jeg er av den typen som ikke fyller akvariet med alt mulig "dritt". Jeg vil at fiskene skal ha flest mulig liter og svømme på. Så får jeg heller bunden til å se ekte og fin ut. Bygger nok opp litt bak med en lang rot, som holder sanda nogenlunde på plass. Litt planter blir det nok også ja.
Også til fisk.. Som sagt i tiligere innlegg i tråden min ønsker jeg satse på discus. Jeg har ikke peiling på "discus-slag". Jeg personlig synes ikke ens farget er noe spesielt. Vil ha litt striper og mønster, og flotte farger da selfølgelig.
Noen som kan hjelpe meg med noen forslag? Det hadde vært fint.
De kommer nok til å bli studert nøye skal du se![]()