+ Svar til tråden
Side 1 av 6 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 15 av 88

Tråd: en liten historie

Medlem juwel rio 125 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    sarpsborg
    Alder
    19

en liten historie

hei jeg heter Preben. Jeg har drevet med akvarier i ca et halvt års tid.
    jeg begynner virkelig å like dette. men i løpet av dette halve året må jeg si jeg har vært uheldig

Det hele begynte med at jeg gikk en tur på mosseporten og havnet innom akvariebutikken der. jeg kjøpte et 10-15 liter med pumpe og lys. jeg kjøpte meg to guppy. den ene ble gravid veldig fort.
    Da var det gjort. Da fikk også pappa veldig lyst på akvarium. han dro meg med til dahls dyrerike. etter mye tenkning, grubling og sparing kjøpte vi et hver. han kjøpte Juwel 250l, og jeg juwel rio 125. etter 4 dager la vi i fisk og selfølgelig var det veldig for tidlig så begge fikk masse nitrit i vannet. vi bytta ca 20% vann hver dag i en mnd til det ble bra. (De sa der inne atter det var 1 av 1000 som lakk, så det var nesten idiot sikkre)

etter en 4 mnd tid kom jeg hjem fra jobb å så at akvariet mitt lakk. det bare dryppa, men dryppa fortere og fortere. så da fikk pappa lånt et annet akvarium som hadde vært i drift lenge. så tok ut fisken, vanet og grusen. en skikkelig møkka jobb som egentlig ikke skulle skjedd. men jeg tenkte, dette er jo flaksa mi. så dro jeg inn til moss igjen(et stykke å kjøre). de fant feilen, og reparterte det. men jeg skulle fylle det opp å sjekke for sikkerhetskyld. jeg fylte opp og lot det sto i ca 4t. Jippi, tenkte jeg. aldri mer! jeg fylte oppi sanden(hadde grus forrigegang). lot det stå i 4 dager. da hadde jeg tatt filterguffa og vannet fra akvariet nede. så tok jeg oppi fisken min.

Etter 4 dager til så jeg atter det lakk IGJEN! Ringte direkte inn, og sa ifra. jeg skulle få et nytt. Kjørte inn med det gamle å hørte. jeg spurte om jeg heller kunne få 180litern så kunne jeg heller legge litt i mellom. La 500kr mellom, og har satt det igang idag. julaften, og var ikke ferdig før langt utover natten (03:20). håper ikke det begynner å lekke det også..
    jeg synes en 180 liter likner litt mer på et akvarium også.
    Så nå har jeg flyttet alle fiskene 3-4 ganger på alt for kort tid. men heldgigvis er de i veldig bra form da,så regner med de tåler det. (Jeg har et lekspar av scalarer + 2 små, 10 rødmunnstetra, 4 pansermaller og 2 sugemaller eventuelt hvis noen lurer)

Flere som har hatt problemer med disse akvariene?

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    sarpsborg
    Alder
    19
    1- ferdig fra rep. skal sjekke om det holder tett. sto sånn i noen timer.

2- etter mange uker så begynte det å lekke igjen.. samma jobben en gang til..

3- den nye 180litern på plass etter mye styr i moss.
    Vedlagte bilder

Made in 1996 andreasluu sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    14
    Hei Preben jeg tror jeg var i butikken når du kom inn og fikk et nytt kar. Sånt skal jo ikke skje...

Forresten fint innredet og veldig fin slimline bakgrunn:-)
    L144|L201|L134|L104|L066|L183|L204|L027|L129|L270| L046| Begynner å bli mange;-)

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    sarpsborg
    Alder
    19
    okei nei jeg får håpe dette holder tett. Med det nye karret skal jeg prøve bare å ha svart enkel bakrunn. blir fort lei den selvom det ser fint ut der å da. lurer på å legge ut bilder av bakrund og innreding senere

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    sarpsborg
    Alder
    19

Question

er spennt på hva folk her synes om innredningen i akvariet. jeg vil jo ha det enkelt med tanke på slamsuging.

Bakrund kommer senere
    Vedlagte bilder
    Sist endret av juwel rio 125; 30-12-2009 kl. 17:38.

Made in 1996 andreasluu sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    14
    Sitat Opprinnelig skrevet av juwel rio 125 Vis innlegg
    er spennt på hva folk her synes om innredningen i akvariet. jeg vil jo ha det enkelt med tanke på slamsuging.

Bakrund kommer senere
    Du er et talent på å innrede:-)
    L144|L201|L134|L104|L066|L183|L204|L027|L129|L270| L046| Begynner å bli mange;-)

en bakgrunn hadde gjort seg, ellers en god start.

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    sarpsborg
    Alder
    19
    det kommer ettervært. tror jeg bare skal ha en enkelsvart på utsiden

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    sarpsborg
    Alder
    19
    her er det arbeid på gang. disse kom i akvariet idag og begynte å arbeide med en gang. hannen hjelper hoen med å grave ut sand. han "rister" seg og viser seg frem. tydelig det er noen egg på vei.
    Vedlagte bilder

Medlem ØrjanGS sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Løten/hedmark
    Alder
    20
    Du hadde scalarer i karet også, eller ser jeg helt feil?
    Hvis så, fjern palettene hvis du merker dem bli aggressive. De blir fryktelig aggressive! Spesielt under yngelpass. I min 300l fikk scalarene mine gjennomgå under yngelpass. Satte pallettciklidene i et annet kar med en gang.

Pent og ryddig kar

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    sarpsborg
    Alder
    19
    Ja har et scalarepar der også ja.
    Ja jeg har merket at de har tegn på å være aggresive(kanskje derfor jeg fikk de av pappa?)

, men satt kokkosnøtta der scalarene omtrent aldri er. så får jeg se hvordan det går ettervært. "Palettene" er hvertfall noen ordentlige tøffinger!

Takk for tilbakemeldingen

Medlem ØrjanGS sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Løten/hedmark
    Alder
    20
    Hjelper ikke om de holder seg rundt hula nå. Vent til de får egg/yngel, da er "pappa" ute og jager alt av fisk i karet for å vise hvem som er sjefen i karet. Hadde kokosnøtt hule selv til mine i ene enden av karet uten hell. Med en gang det var yngel i karet dominerte pallett hannen alle fiskene. Ga en ryggsvømmer som er 20cm juling! Ingen av scalarene gikk med heldigvis, men var ganske nære døden den ene. Hele halefinnen var borte, og det var et sår der den skulle være. (Alt i orden med den nå i dag heldigvis )

Pallettene er ganske kjappe i forhold til den "majestetiske" scalaren, så den har ikke mye sjangs til å komme seg unna.
    Jeg vil anbefale deg å sette pallettene i et kar for seg selv. Med stimfisk. Med mindre du vil beholde dem selvsagt. Men ville fjernet enten scalarene eller pallettciklidene.

Tøffinger er mildt sagt, hehe.

Bare hyggelig

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    sarpsborg
    Alder
    19
    såpass ja. ja da er de ikke mye redde. jeg får ta dem ut i marra da. ser nå atter de jager de ganske bra.

Kanskje zoo-butikken vil kjøpe de? hvis det er åpent i marra drar jeg ned å hører. det er jo et par der ho-en er gravid så.

Du får legge ut noen bilder av karret/karrene dine du også. ser folk er faktisk veldig ivrig her.. trodde ikke akvarister orket sånn jeg. Men det er jo bra får meg som trenger lærdom

Æres medlem Tom Anders sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Herre/Bamble/Telemark
    Alder
    25
    Er mulig at de skalarene skulle hatt mere plass en 125l så kansje du heller skulle omplasert dem og beholdt palettene?
    Stadi' skrive leifer. ferskvann siden 1992.
    Saltvann siden okt. 2009

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    sarpsborg
    Alder
    19
    jeg har 180l

+ Svar til tråden
Side 1 av 6 1 2 3 ... SisteSiste

Lignende tråder