+ Svar til tråden
Side 1 av 58 1 2 3 11 51 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 15 av 864

Tråd: Heidis sneglegalskap

Medlem Heidi I sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Orkanger
    Alder
    48

Heidis sneglegalskap

Har funnet ut at jeg skal starte min egen snegletråd her inne. Tok sin tid før jeg fant ut hvor jeg skulle gjøre det. Jeg startet med akvarium for 3 år siden blir det vel...tiden går så fort...Det startet med at sønnen flyttet hjem for en periode og han hadde med seg et akvarium på 120 liter. Det første jeg la merke til var noe gule skapninger som smøg seg bortover bunnen på karet og det var snegler. Jeg ropte høyt at noe så hæslig hadde jeg aldri sett...snegler i et akvarium fysj og fysj....Mange var det av de også....men etterhvert så begynte jeg å sette meg ned å se på dem og jeg ble helt forelsket...har aldri vært så forelsket i hele mitt liv og er like forelsket i snegler den dag i dag. Etter at sønnen hadde bodd hjemme en uke så kjøpte jeg meg mitt første kar på 180 liter. Snegler fikk jeg av sønnen og etter et år så ble jeg tipset om akvaforum som jeg da meldte meg inn i og fremdeles er aktiv bruker av. Der kjøpte jeg flere snegler i flere farger og dette ballet bare mer og mer på seg. Det startet med vanlige eplesnegler og så begynte jeg å søke etter andre sorter. Nå har jeg 15 kar med både fisker og snegler i alle karene. Jeg har et eget sneglerom hvor jeg dretter snegler og sitter og koser meg. Jeg har pr dags dato:
    1 - 270 liter med kjempe eplesnegler, marisa snegler og diverse malawifisker.
    1-180 l med vanlige epler i forskjellige farger, posthornsnegler, sebrasnegler, tigersnegler, hårsnegler og antennesnegler og diverse selskapsfisker.
    1 - 120 l oppdrettskar med kjempe epler og marisa epler. Har molly sammen med dem pluss cory panda.
    1 - 60 l med lilla epler og røde posthorn og diverse guppy. Har også 6 cory triller som jeg kaller de.
    1 - 60 l med hvite epler og blå posthorn og et par med palettciklider.
    1 - 60 l med rosa epler, brune posthorn, diverse sulawesi snegler og pagodulasnegler. En sort sandsnegler som jeg kaller big nose som blir like store som sulawesiene. Guppy, cory aneneus og platy.
    1 - 40 l med blå epler, sebra epler, blandede farger med posthorn, sulawesi, pagodula og leveriktesnegler som jeg kaller perlesnegler. Guppy og albino cory.
    1 - 20 liter med blå posthorn med rød fot og et par guppy.
    Så har jeg 5 - 15 litere som skal byttes i 28 litere snart og der har jeg . Røde posthorn, blå posthorn med svart fot, lys rosa posthorn, diverse små sulawesibeibier og eplesnegler. Leveriktesengler og et par guppy i hvert av karene i fargene gul, blå, rød, endlers og diverse yngel.
    1 - 60 l Dette er nyoppsatt så det er ingen snegler eller fisker i det foreløpig men det skal bli med sulawesi, pagoduler og melanoides java, jeg kaller den bare for langnese.
    1 - 26 liter på skrivebordet. Dette er også nyoppsatt så det er tomt bare planter oppi foreløpig. Men skal ha kampfisk og beibisulawesier oppi.
    Eggklaser som blir lagt klekkes i forskjellige kar alt etter hvor det er ledig plass og så flyttes de til de respektive fargekarene når de blir store nok eller de selges.
    I sneglekarene er det stort sett guppy, corydoras som tåler de vannverdiene jeg må ha for sneglene sin del som jeg har, platy og molly.
    I malawikaret har jeg hongi, golden, venustus, sebra ciklide, blå acara, golden nuggett, ancistrus, senegal bikir, ....kommer ikke på flere....
    Selskapskaret har jeg pakistanbotia, kinesisk algespiser, corydoras flekket og aneus, ancistrus vanlig og albino, gullgurami, siamesisk algespiser, guppy, platy.
    Kommer til å legge ut endel bilder i denne tråden for har nå funnet ut hvordan jeg gjør det. Jeg elsker å ta bilder av sneglene og fiskene mine i alle mulige situasjoner. Så dere må bare ta en titt innim og se på dem. Legger ved tre bilder av favoritt sneglen min som heter fritjof. Han er en sulawesi snegle som er en dame for han har fått 4 barn men jeg kaller han fritjof likevel for han passer så godt til det. Dere vil etterhvert bli kjent med flere av mine snegler og fisker.
    Vedlagte bilder

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Orkanger
    Alder
    48
    Her er tre bilder av pagodula sneglene mine. De er bare helt nydelige snegler og de ligner litt på sullene i kroppen men skallet er jo helt forskjellig. Disse går mer i brun farger på kroppen. Disse føder levende unger og skal visst være vanskelig å holde i akvarium. Det som er årsaken til det er at det er vanskelig å få de til å spise noe jeg ikke har problemer med men har lest det på nettet. Jeg fikk like etter at jeg fikk tak i de 7 unger på rappen og de ble ganske store også så jeg begynte å se antydninger til pigger på skallet men så plutselig ble de bare borte og jeg har ikke funnet noen tomme skall så dette skjønner jeg ikke noe av. De liker sterk strøm i vannet og hardt underlag. Men mine trives best der det er fin sand. De liker å klatre så de som er små klatrer overalt i karet mens de store ligger som regel på samme plassen og ser bare gode og mette ut. Aktivitetsnivået til de synker jo større de blir. Disse kan bli ganske store. Mine elsker gulerot og nyskudd på javamosen. Ellers så spiser mine det meste. Nydelige snegler...
    Vedlagte bilder
    Sist endret av PerUlv; 03-09-2010 kl. 07:37. Årsak: Prøvde å fikse bildene

Hobbyakvarist Betty74 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Svinndal,Østfold
    Alder
    36
    Så morro Heidi Denne tråden kommer jeg til å følge med på

Swim fish, swim Babebin sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Molde
    Alder
    17
    Endelig!

Ventet på en sånn tråd
    Snart kommer skjellene, så finnene, så tilsutt får jeg nok gjeller..

Medlem nubbe sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    mosjøen, nordland
    Alder
    30
    Endelig en tråd om en galskap litt utenom de aller fleste andre. Blir å følge med her ja.

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Orkanger
    Alder
    48
    Hei det var hyggelig å høre.
    Har fått endel nye farger etterhvert som sneglene har krysset seg og den lilla snegla er bare helt nydelig.
    Så har vi en liten gul sulle som har en smule lang hals, de er utrolig sterke for de liker å klatre og henge etter halsen.
    Det siste er to lilla som deler broderligt på maten, ingen slåssing der i gården nei....Kanskje er de kjærester også ...hvem vet...
    Vedlagte bilder

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Orkanger
    Alder
    48
    Har en nydelig ny sulle som heter Arnold og han er den mest maskuline sullen jeg har. Han er skikkelig tykk i halsen og ser ut som en skikkelig kjekk kar....
    Det andre er av en liten baby sulle og en av mine perler som jeg kaller dem, de heter egentlig leveriktesnegler og går vel under kategorien pestsnegler. Jeg var spent da de møttes ute på den greina der om perlen ville fly sin vei men det gikk så fredelig for seg at. Perlen kan nemlig fly eller svømme unna hvis den føler seg truet. Har mange bilder av en av perlene som flyr for det seg nemlig sånn ut.
    Det siste er at en snegle som heter Butt. Det ser ut som den er formstøpt på den ene siden , derfor heter den Butt. Skal bli spennende å se om den vokser og blir stor.
    Vedlagte bilder

Medlem Wings sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Herøy, Møre & Romsdal
    Alder
    44
    Ett ord: Stilig!!!

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Svinndal,Østfold
    Alder
    36
    Et spørsmål Heidi: Kan vanlig eplesnegle krysse seg med kjempeeplesnegle

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Svinndal,Østfold
    Alder
    36
    Sitat Opprinnelig skrevet av Heidi I Vis innlegg
    Har en nydelig ny sulle som heter Arnold og han er den mest maskuline sullen jeg har. Han er skikkelig tykk i halsen og ser ut som en skikkelig kjekk kar....
    Det andre er av en liten baby sulle og en av mine perler som jeg kaller dem, de heter egentlig leveriktesnegler og går vel under kategorien pestsnegler. Jeg var spent da de møttes ute på den greina der om perlen ville fly sin vei men det gikk så fredelig for seg at. Perlen kan nemlig fly eller svømme unna hvis den føler seg truet. Har mange bilder av en av perlene som flyr for det seg nemlig sånn ut.
    Det siste er at en snegle som heter Butt. Det ser ut som den er formstøpt på den ene siden , derfor heter den Butt. Skal bli spennende å se om den vokser og blir stor.
    Hva slag snegle er egentlig den sullen? Er de store?

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Orkanger
    Alder
    48
    Hei Betty. Nei de kan ikke krysse seg. Jeg har hatt kjempe epler og vanlige epler sammen lenge og de har aldri krysset seg.
    Sulawesi snegler er store sandsnegler som kommer fra indonesia. De kan bli 7 cm lange og føder levende unger. Jeg har sett fødsel fra de to ganger og de må være en av hvert kjønn for å formere seg. det sies at de føder en unge en gang i mnd. Disse lever for det meste oppå sanden men kan grave seg ned for å lete etter mat og for å sove. De er sosiale snegler som liker å ligge sammen i klaser gjerne i et hjørne av karet. De finnes i mange forskjellige farger på kroppen fra knall orange til helt svart. De liker å ha det varmt 28 grader i karet. Ph på 7-8 og gh rundt 10.
    Det første er en som kalles gul leppe og antenne. Så har du en lys gul og til slutt en lys grønnaktig. Jeg er så glad i disse sneglene at jeg får aldri nok av dem.....sneglegal vettu...
    Vedlagte bilder

Moderator Donald sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Odda/Skånevik
    Alder
    42
    En tråd som har manglet!

Fantastiske bilder, Heidi
    Mvh. Terje

Haugaland AK-GoC-Poecilia Scandinavia-Nordiska Ciklidsällskapet

Harmonisk Cory-freak Gretesam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Hedmark
    Alder
    48
    Dette var spennende, visste ikke at det fantes så mye kule snegler jeg
    Ikke visste jeg at
    dagene som kom
    og gikk
    var livet.

Medlem Pingla sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Fenstad
    Alder
    30
    fy flate å mye lekre farger *sikle*
    Norsk Guppy Klubb

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Orkanger
    Alder
    48
    Det finnes massevis av kule fine snegler, kommer til å legge ut masse bilder av mange sorter etterhvert som jeg får tid. Snegler er akvariets rose
    1. Her er en liten babysulle som heter Tootsie, den er den eneste jeg har i denne fargen og aner ikke hvem som har født den. Den er ca 1,5 cm og er veldig redd for henne for hun er såååå nydelig.
    2. Her er et av mine nydelige blå posthorn, dette er en av mine favorittsnegler for de lyser veldig opp i karet med sine sterke farger.
    3. Her er en blå eplesnegle som sitter så fint på rumpa og spiser maten sin. Den hjelper til med å holde maten med foten. Så søt atte.
    Vedlagte bilder

+ Svar til tråden
Side 1 av 58 1 2 3 11 51 ... SisteSiste

Regler for innlegg