+ Svar til tråden
Side 1 av 55 1 2 3 11 51 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 15 av 820

Tråd: Bjornik's VF Discusfasinasjon!

Bjornik's VF Discusfasinasjon!

I en tidligere tråd snakket jeg om;

Tekno-Discus kontra det naturlige

Og skrev;
    Det er 25 år i mellom disse bildene. Den vakre viltfangede Heckel Discus var i mitt eie i 1981. I dag finner jeg bare disse TEKNO-DISCUSENE i Trondheim. Rød-turkis er ikke den værste men hvor er alle de naturlige variantene som tidligere var å tilstede. Jeg har vært borte fra hobbyen i 10 år, men å se hvor vandalisert Discus arten er med mye av disse stygge varianter og hybrider var som et sjokk for meg. Jeg har ikke fulgt med noe av det som har skjedd på Discus fronten i disse årene. Takk og pris for det! For å finne de naturlige variantene må jeg søkt og har funnet at det er bare gjennom viltfanget import det er mulig å se igjen det naturlige i de originale Discusene.

Det jeg nå tenker;

Etter å ha lest mye i boka Bleher’s Discus ser jeg at mange av disse akvarieformene jeg trodde var Tekno-Discus er linjeavlet kryssinger av original discus. Mange akvarievarianter av discus fortjener sikkert denne betegnelse som jeg brautende framsatte, men det er et tema jeg nå legger dødt.
    Det som opptar meg mest er disse akvarieformer som er krysset fram fra original eller VF discus. Når man studerer det omfang som er av naturlige varianter og kryssinger ser man at mye av den pallett av farger som er hos noen akvarievarianter er naturlig. Jeg ser det nå og må innrømme at jeg tok noe feil i en del av min tidligere omtale av disse akvarievarianter, men mye står ved lag. Det som er interessant er at mange andre mener det samme som meg om disse nye typer av akvarieformer.

Rød-turkis og briljant discus er akvarievarianter som er tuftet for det meste på original og VF discus. Di har en del fellestrekk med også VF varianter med samme utseende. Disse varianter finner jeg interessante og vil se nærmere på dem. VF discus er min hovedinteresse, men utviklingen av det vell av discus varianter i naturen er utrolig fascinerende. Kanskje det er mulig å forstå og se noe av dette i de akvarievarianter tuftet på naturlig opphav. Jeg skal søke, men jeg har ennå ikke funnet mer info om påståtte 12 – 16 stripers discus i naturen. Det er mange gåter og myter rundt discusen som art og det er dette som gjør den så fascinerende som et biologisk innslag i mangfoldet av dyr fra Amazonas. Mer fascinerende blir det i de ord og beskrivelser Heiko Bleher framsetter i sin bok om Discus. Jeg skal aldri mer være brå sikker på at slik jeg oppfatter Discus som art er den rette. For det er det ikke, jeg lærer noe nytt om Discus på hver side i denne bok. Alle må man være ydmyk til fakta og realitet. Discus er en meget rik og fascinerende art som jeg vil jobbe med resten av min karriere som akvarist. Jeg skal aldri mer si at slik og slik er det med denne arten, naturen kan vise noe annet og det ser jeg i boka til Heiko Bleher. Den mest fantastiske akvarie og naturbok jeg har sett i mitt liv. Ett ord kan beskrive boka, fantastisk!
    Sist endret av bjornik; 30-05-2008 kl. 19:14.

Ser man det, tror kansje det er håp for deg og at du har blitt "litt" ydmyk er jo en begynnelse.
    Håper du fortsetter i riktig retning i fremtiden.
    Følger med i spenning .
    Mvh. Kai

Sitat Opprinnelig skrevet av kai Hansen Vis innlegg
    Ser man det, tror kansje det er håp for deg og at du har blitt "litt" ydmyk er jo en begynnelse.
    Håper du fortsetter i riktig retning i fremtiden.
    Følger med i spenning .
    Jeg må jo atter en gang takk for boka du sendt til meg. Det er så mye lærdom i den at den gjør meg stum, jeg bare leser.
    Nok en gang, takk for en fantastisk gave.

Den har også gitt meg svar på mange spørsmål om de discus jeg har hatt helt fra 1971. Den som vil lære mer om discus som art bør kjøpe denne boka.

Veldig fint å lese innlegget du skrev. "Hjelper"å bli litt ydmyk.
    Selv så kommer nok også jeg til å drive med diskuser fram til jeg ikke har fisker som hobby lengre, og det tror jeg ikke skjer før jeg forlater denne verden.
    Diskus fisken er en utrolig fasinerende fisk, som uten tvil er kongen i ferskvann.
    det som er litt synd med denne rasen, er alle de feilaktige mytende som går om den.
    Spesielt det at diskuser er så voldsomt vanskelige fisker, dette er så feil som det kan bli.
    Får diskusene den vannkvaliteten den trenger og skal ha, ja da opplever ihvertfall ikke jeg at disse er noe vanskeligere enn andre fisker.
    Nå har jeg bare drevet med diskuser i snart 3 år. 3 veldig lærerike år.
    Og har ikke mistet en diskus på flelere år.
    Så vil så gjerne at flere begynner med diskuser jeg, spesielt i nærheten, så kunne vi fått til et diskusmiljø i indre østfold.
    I klubben vår med 59 betalende medlemer, så er det bare en til som driver med diskuser, og det er forlite.
    Så folkens start med diskuser.

Skal jeg være ydmyk er det overfor det vell av nyttig informasjon som kommer fram i boka til Bleher og som korrigerer og øker min viten om discus. Dette gir også en forståelse av å være ydmyk for de natur gitte betingelser for discus som art og respekt for å gi dyrene betingelser så de får beholde sin naturlige egenart i akvariet. Og tilstrebe dette er hva jeg er ydmyk til.

Forvaltningen av discus som art i akvarium gjennom snart 60 år er et annet spørsmål. De opprinnelige akvarievarianter er bassert på kryssing av VF og orginal discus. Det kan være interesant å avle slik fisk for å studere spredningen av de forskjellige varianter som finnes i genen til slike akvarievarianter. Det kan gi den som søker også et bilde på hvordan spredningen kan være også kull av naturlig orginal discus . F.eks diskuterer Bleher i sin bok om kryssing av S. discus og S.haraldi. Her framsetter han utsagn om at avkom F1 tenderer til å ha normal tilvekst, mens F2 og F3 av disse igjen blir mindre i vekst og mindre fertil. Senere generasjoner er vanskelig å få fram. Han mener at med dette bevises at gene er forskjellige hos disse artene og de beviser at avkommet er en hybrid.
    Hvordan dette arter seg for kombinasjoner i produksjon av akvarievarianter er et spørsmål som også kan være av interesse å se på. Det ser ut til å fungere god for det spyr jo ut på markede mang nye og for meg underlig akvarievarianter tilstadighet, disse har ingen interesse for meg men forstår at disse kan være interesante som fargeklatter i et akvarium. Da har vi etter min mening beveget oss langt bort fra det genetisk og naturklige særpreget med naturlig atferd hos den naturlige discus som jeg finner intresse i og er ydmyk til.

Var i dag hos en akvarievenn som hadde disse to akvarievarianter av discus i sine akvarier. Den rød/orange PigeonBlood ville nok være en fisk som fenger mange. Likevel finnes det enkelte alenquer varianter med også rød/orange fargesammensettninger på kroppen. Se side 195 bilde 4 i Bleher Discus. Dette er en discus Bleher fanget i 1970 i Tapajos vassdraget. Likeså er det fra Rio Xingu knall gule S. Haraldi (side 193, Bleher) som gjør at jeg har fått en annen forståelse av det vell i fargepallet hos naturlig discus som eksisterer.

Den andre en grønn briliant discus er også en akvarievariant men mye nærere til hel grønne varianter som Bleher beskriver i sin bok og han oppdaget i Lago Tefe.

En annen naturlig variant som har en del felles med rød-turkis akvarieform er beskrevet på side 184 bilde 4 og er fanget i Lago Jauaraua og kalles Royal Green.
    Vedlagte bilder

I dag fikk jeg svar fra Heiko Bleher på mitt spørsmål om disse 12 - 16 stripers discus. Se link; http://diskusforum.se/viewtopic.php?f=91&t=1714 og hans innlegg i dag.

Det er ingen tvil disse eksisterer i naturen, men i små kvanta og er en S. haraldi. Da har jeg fått bekreftet at også opphavet til snake skinn discusen er naturlig. Nå er jeg ennå mer ydmyk over å se at min viten om discus var uten denne informasjon tidligere. Men dette dreper ikke fasinasjonen, den bare øker den. Kanskje til nye høyder. Det er helt fantastisk og kunne henvende seg til kanskje verden støste ekspert på discus og få et svar med mening.

moro det, at du får svar fra Heiko.
    Hvor kan jeg bestille den boken hans fra? Og hva er prisen på den?
    Jeg bare MÅ ha den boken, har hørt masse skryt om den, og alle som har lest/tittet i den sier boken er rå bra. Noen går faktisk så langt at de sier dette er den beste diskusboken å oppdrive.
    Derfor vil jeg også ha boken.

Sitat Opprinnelig skrevet av Ken Vis innlegg
    moro det, at du får svar fra Heiko.
    Hvor kan jeg bestille den boken hans fra? Og hva er prisen på den?
    Jeg bare MÅ ha den boken, har hørt masse skryt om den, og alle som har lest/tittet i den sier boken er rå bra. Noen går faktisk så langt at de sier dette er den beste diskusboken å oppdrive.
    Derfor vil jeg også ha boken.
    Du kan bestille fra denne link;
    http://www.aquapress-bleher.com/inde...id=7&Itemid=45

Dette er bibelen for akvarister interesert i den naturlige discus, men også som er referanse i det vell av bilder og tekst som gir leser ny informasjon på hver side. Jeg synes den gir også god info om utviklingen av endel akvarievarianter av discus.
    Sist endret av bjornik; 01-06-2008 kl. 10:55.

Takker så mye for link. prøver en annonse på ønskes kjøpr delen først.
    Får jeg ingen respons der, så bestiller jeg den neste helg.
    Sist endret av Harry; 01-06-2008 kl. 11:09.

En hilsen fra Heiko Bleher!

Jeg fikk denne hilsen fra Heiko Bleher i et Discus forum i dag etter at jeg la ut en liten notis til ham og takket for den informasjon og kunnskap han deler med oss alle i sin bok.
    Fasinasjonen rundt Discus som dyr i et økologisk mangfold som Amazonas og de som formidler den på en slik flott og innlevende måte som Heiko Bleher bringer nye dimensjoner inn i min interesse for disse praktfulle naturlige dyr.

" Dear Bjørn Johan Kirksæther,

I am very honored and thank you very, very much for your nice comments. Such appreciation makes me always try to make it even better, simply because I like to give out as much as I can and much more detailed than others. I simply love fishes (and plants) and nature, and also history, there I think all has to go together to open up the eyes of people worldwide...

Thanks again (and maybe now one understands why I have not finished vol 2, because as much work and detail in it...).

best regards from sunny Italy, always

Heiko "

Jeg kjøpte i går et Rød-Turkis avlspar hvor hannen er 16-17 og hunnen 14 cm. Dette er en variant som tufter på Schmidt-Focks tyske stamme av rød-turkis discus. Denne ble avlet fram omkring 1976 ved kryssing av rødvariant av S.haraldi og meget fargesterke grønn discus med mye tegninger. Jeg skal studere spredningen tegninger og farger hos ungene. Dette er et flott par, men de er lite samarbeidsvillig for fotografering.

Rød-Turkis paret.

Her er paret jeg kjøpte i går. De går i hvert sitt akvarium som står ved siden av hverandre. Jeg må holde dem adskilt i 1-2 uker for å fore opp hunnen litt slik at hun produserer mer egg. Ved siste egglegging la de bare 50 egg og eggleggings syklusen har vært fra 1-2 uker den siste tiden. Det er ennå ikke foret opp unger av dette paret. De står mot hverandre hele tiden og ser nok fram til det øyeblikk de er sammen igjen. Dette paret har meget sterke formeringsdrifter og det skal bli interesant å se hvor godt de tar vare på ungene.
    De er litt bleke i fargene ennå etter flyttingen og hannen er litt skvetten når jeg kommer nær akvariet. Reisen i går var nok traumatisk for han. Jeg satte posene ned i et plastakvarium. Dette berget nok livet til hannen for di det var hull i posen og vannstanden i akvariet og posen var lik da jeg kom hjem og dekket akkurat hans hjeller. Han pustet mens halvparten av fiske var over vann. Slimlaget på fisken hadde klistret seg fast i plasten og jeg måtte fylle opp posen med vann fra akvariet slik at fisken kom løs fra plasten. Nå står turtelduene å ser på hverandre så det ser ut til å bli en del rød-turkis unger til salgs i Trondheim til høsten.
    Vedlagte bilder

Medlem Madste sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Buskerud
    Alder
    30
    Ett nydelig par bjornik!

Har gått til anskaffelse av 5 stk VF discus jeg, se min tråd om altum.

En gammel gåte er løst!

Gjennom diskusforum.se er det mulig å stille spørsmål til Heiko Bleher. De spørsmål jeg har kommet med, har han svart på. Det er helt fantastisk at dette er mulig og for meg er det særdeles hyggelig at gammle gåter blir løst. På link; http://www.plu.ntnu.no/ansatte/bjk/i...discus1971.htm er gjengitt representanter for den discus type Alf J. Næss i store mengder oppdrettet og eksporterte til bl.a. til tyskland i 50 og 60 årene.
    Jeg var så heldig å få til brukbare bilder av disse i 1972. Nå ser det ut til at både opplysningene om Næss og disse bildene havner i bok 2 til Bleher.

"
    Hi Bjørn Johan Kirksæther,

this is really great information (should ad it to my volume 2 and give you credit...). You mean these photos you have shown are still from that strain? Those are positively Tocantins brown discus (S. haraldi), and they were shipped from Belém. You can see, they still look very similar to the ones in my book (only a little darker in my book). And unfortunately I never knew about Næss, but naturally everything about Aquarium Hamburg (in my volume 1 is a little about the Aquarium Hamburg history and first imports, more in volume 2).

There was NEVER EVER found a discus in the Belém, area (same as never in the Madeira, Rio Branco, etc.).

But thanks for this information and maybe you can send me high res photos of these.

Best regards

Heiko
    "

Et annet spørsmål jeg har jobbet med en tid er å finne russiske discus oppdrettere, også det har Bleher svar på; http://www.aquapress-bleher.com/inde...=218&Itemid=43
    Dette er topp oppdrettere som kjenner sitt fag. Jeg kjenner russere som dyktige fagmenn i andre sammenhenger så det ante meg at det fantes også topp discus oppdrettere. Skal prøve å få kjøpt unger av han neste ganger er i Moskva. Han har bl.a oppderettet flere varianter av viltfanget discus.

Discus er en art som fasinerer, med fasinasjonen blir mye større når det er slike fantastiske formidlerer og informasjonsgivere som Heiko Bleher finnes.
    Sist endret av bjornik; 16-06-2008 kl. 15:41.

Har blitt "hektet"på diskuser selv jeg.
    Finnes ingen over eller ingen ved siden av, diskuser er kongen av ferskvann.
    Ihvertfall når dem har fått en fin oppvekst.

Du har også gjordt meg "hektet"på Heiko Bleher, virker som det er en mann som virkelig "brenner"for diskusfiskene.
    Ikke tvil jeg skal ha flere karr med diskuser.

+ Svar til tråden
Side 1 av 55 1 2 3 11 51 ... SisteSiste

Regler for innlegg