I en tidligere tråd snakket jeg om;
Tekno-Discus kontra det naturlige
Og skrev;
Det er 25 år i mellom disse bildene. Den vakre viltfangede Heckel Discus var i mitt eie i 1981. I dag finner jeg bare disse TEKNO-DISCUSENE i Trondheim. Rød-turkis er ikke den værste men hvor er alle de naturlige variantene som tidligere var å tilstede. Jeg har vært borte fra hobbyen i 10 år, men å se hvor vandalisert Discus arten er med mye av disse stygge varianter og hybrider var som et sjokk for meg. Jeg har ikke fulgt med noe av det som har skjedd på Discus fronten i disse årene. Takk og pris for det! For å finne de naturlige variantene må jeg søkt og har funnet at det er bare gjennom viltfanget import det er mulig å se igjen det naturlige i de originale Discusene.
Det jeg nå tenker;
Etter å ha lest mye i boka Bleher’s Discus ser jeg at mange av disse akvarieformene jeg trodde var Tekno-Discus er linjeavlet kryssinger av original discus. Mange akvarievarianter av discus fortjener sikkert denne betegnelse som jeg brautende framsatte, men det er et tema jeg nå legger dødt.
Det som opptar meg mest er disse akvarieformer som er krysset fram fra original eller VF discus. Når man studerer det omfang som er av naturlige varianter og kryssinger ser man at mye av den pallett av farger som er hos noen akvarievarianter er naturlig. Jeg ser det nå og må innrømme at jeg tok noe feil i en del av min tidligere omtale av disse akvarievarianter, men mye står ved lag. Det som er interessant er at mange andre mener det samme som meg om disse nye typer av akvarieformer.
Rød-turkis og briljant discus er akvarievarianter som er tuftet for det meste på original og VF discus. Di har en del fellestrekk med også VF varianter med samme utseende. Disse varianter finner jeg interessante og vil se nærmere på dem. VF discus er min hovedinteresse, men utviklingen av det vell av discus varianter i naturen er utrolig fascinerende. Kanskje det er mulig å forstå og se noe av dette i de akvarievarianter tuftet på naturlig opphav. Jeg skal søke, men jeg har ennå ikke funnet mer info om påståtte 12 – 16 stripers discus i naturen. Det er mange gåter og myter rundt discusen som art og det er dette som gjør den så fascinerende som et biologisk innslag i mangfoldet av dyr fra Amazonas. Mer fascinerende blir det i de ord og beskrivelser Heiko Bleher framsetter i sin bok om Discus. Jeg skal aldri mer være brå sikker på at slik jeg oppfatter Discus som art er den rette. For det er det ikke, jeg lærer noe nytt om Discus på hver side i denne bok. Alle må man være ydmyk til fakta og realitet. Discus er en meget rik og fascinerende art som jeg vil jobbe med resten av min karriere som akvarist. Jeg skal aldri mer si at slik og slik er det med denne arten, naturen kan vise noe annet og det ser jeg i boka til Heiko Bleher. Den mest fantastiske akvarie og naturbok jeg har sett i mitt liv. Ett ord kan beskrive boka, fantastisk!

Svar med sitat
. "Hjelper"å bli litt ydmyk.