+ Svar til tråden
Side 55 av 55 FørstFørst ... 5 45 53 54 55
Viser resultater 811 til 820 av 820

Tråd: Bjornik's VF Discusfasinasjon!

Medlem juwel rio 125 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    sarpsborg
    Alder
    19

Red face

Sitat Opprinnelig skrevet av bjornik Vis innlegg
    Scalare er ikke så problematisk å fange inn selv i våken tilstand, men det kan til tidere være en meget stor utfordring å fange voksen discus og de blir meget stresset og de utsondrer da sterk stesslukt når de kommer ut av akvariet. Den mest skånsomme måten er å ta de før de våkner.
    Du kan jo se på mine hjemmesider for å få noe info om meg som akvarist siden 1966. Det kommer mye mer stoff etter hvert.
    Nå har jeg ca 25 akvarier, men jeg er nå mest opptatt med å fotografere i akvarium og skal i løpe av året kjøpe nytt fotoutstyr. Det er så mange arter enn discus å fotografere og se lek samt atferds biologi hos dem. Likevel er jeg ennå ikke ferdig med Discus og håper på fotoserier av VF Discus i lek.
    Jeg må si av å lese denne tråden lærer jeg nye ting hver dag.
    25 akvarier ja;p håper jeg du ikke bærer bøtter til alle de. får det gjør jeg har bare 3 jeg da. blir mere da jeg flytter ut hjemme i fra
    frister jo veeeldig med 2 discus i 180litern, men blir hakket får lite gitt

Jeg har lagret hjemme siden din

Jeg har et cannon powershot s3IS, som jeg fikk får en del år siden på konfimasjonen, og det erikke bra nok. blir veldig bra bilder inne og ute, men da jeg tar det mot akvariet blir det dårlig med en gang. blir vel spelrefleks neste gang tenker jeg.

Når det gjelder kamera sjekk denne LINKEN på finn.no. Det er det noen billige canon 300 - 400D under 2000 som er meget godt kamera å starte med.
    mvh
    Bjornik

Se mine nye hjemmesider om akvariehobbyen

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    sarpsborg
    Alder
    19
    takker

Lykke til med fotograferingen. La oss se bilder fra dine akvarier etter hvert.
    mvh
    Bjornik

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    sarpsborg
    Alder
    19
    Bare en tanke; Du har bare VF discus, og jeg er enig i at de er mye penere og har en bedre atferd(synes jeg).
    Men hadde det ikke vært bedre om vi kjøpte disse "uekte" da? så de slipper og omtrent utrydde de "ekte". Eller har de kontroll på hvor mye de kan ta opp hvert år der nede?

Bare en tanke som har slått meg. synes helt klart at VF er finest..

Rio Uatuma paret ble preget av flyttingen av de andre fra karet. De har vært litt skye, men i da var de aktive og kom hele tiden til frontruta da jeg kom nær akvariet. De virker nå trygg og rolig. Jeg så i dag at det falt av sekret flak av hunnen og hun er i ferd med å bli mer fløyelshvit på sidene. Hannen dulter forsiktig bort i henne enkelte ganger. Skal skifte noe vann igjen for å se om dette kan trigge dem videre mot en eventuell lek.
    Vedlagte bilder
    mvh
    Bjornik

Medlem arild m sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Lørenskog
    Alder
    40
    Sitat Opprinnelig skrevet av juwel rio 125 Vis innlegg
    Men hadde det ikke vært bedre om vi kjøpte disse "uekte" da?
    Den lokale fangsten av fisk til det internasjonale markedet gir viktige inntekter til mange, og ofte fattige, mennesker i denne regionen.
    De har derfor en interesse av å opprettholde en bærekraftig fangst og dermed ta vare på det de har.
    Skulle vi kun handle fra oppdrettere i Asia så er det veldig uheldig. Ikke bare med tanke på økonomien til tusenvis av mennesker i disse regionene, men også med tanke på miljøvern. For hvorfor skal de ta vare på diskusen i elva hvis de ikke kan tjene penger på den?

I Barcelos, Brasil bor det ca. 24.000 mennesker. I 2001 var befolkningen på ca. 16.000, og da stod fangst av fisk til akvarieindustrien (hovedsaklig kardinaltetra og diskus) for mer enn 60 % av inntektene til dette samfunnet. Det var da estimert at 1000 fiskere og deres familier tjente til livets opphold med dette fisket.

Jeg synes denne filmen er god og forteller hva VF akvariefisk kan bety for den lokale befolkningen. Den handler ikke om diskus, men forholdet kan vel sammenlignes.
    Jeg har linket til den tidligere, men den kan gjerne ses flere ganger.
    Caution is a most valuable asset in fishing, especially if you are the fish.

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    sarpsborg
    Alder
    19
    Sitat Opprinnelig skrevet av arild m Vis innlegg
    Den lokale fangsten av fisk til det internasjonale markedet gir viktige inntekter til mange, og ofte fattige, mennesker i denne regionen.
    De har derfor en interesse av å opprettholde en bærekraftig fangst og dermed ta vare på det de har.
    Skulle vi kun handle fra oppdrettere i Asia så er det veldig uheldig. Ikke bare med tanke på økonomien til tusenvis av mennesker i disse regionene, men også med tanke på miljøvern. For hvorfor skal de ta vare på diskusen i elva hvis de ikke kan tjene penger på den?

I Barcelos, Brasil bor det ca. 24.000 mennesker. I 2001 var befolkningen på ca. 16.000, og da stod fangst av fisk til akvarieindustrien (hovedsaklig kardinaltetra og diskus) for mer enn 60 % av inntektene til dette samfunnet. Det var da estimert at 1000 fiskere og deres familier tjente til livets opphold med dette fisket.

Jeg synes denne filmen er god og forteller hva VF akvariefisk kan bety for den lokale befolkningen. Den handler ikke om diskus, men forholdet kan vel sammenlignes.
    Jeg har linket til den tidligere, men den kan gjerne ses flere ganger.
    Ja, det fint de tar vare på disse fine fiskene Da går det ann å handle uten å ha dårlig samvittighet også ;p

Rio Arari hannen (første bilde) har nå dannet par med en hunn som vist på andre bilde sammen med hannen. De står tett sammen også om natta og jager de andre discusene.

Det tredje bilde viser Rio Uatuma paret som for det meste står i hjørnet av akvariet i skjul for innsyn. Jeg ser det er kraftig sekret produksjon hos begge to. I løpe av helga skal jeg gjøre et 50% vannskifte fordi jeg skal tømme ned akvariet jeg har benyttet til vannberdning og gjøre det reint.

Skal flytte to 250 litere jeg har til et annet rom og sette de opp for disse to parene. Jeg skal gjøre noen forandringer i den store akvariehylle og må flytte parene til andre kar. Jeg skal da også gå over den lekke 540 literen å finne skaden.
    Vedlagte bilder
    mvh
    Bjornik

Hylla for mine VF discus på 2x540, 270 og 2x250 Vil være ute av drift en tid. Alle karene vil stå tørre da jeg må endre lysopplegger i hylla samt tett en av 540 karene som fremdeles er lekk. Jeg har bare 6 VF discus igjen og det er de blå discusene og noen grønne jeg har vist i det siste på denne tråden. Disse er plassert i to andre akvarier som står i kjellerstua og i en annen bu i kjelleren. Jrg kommer ikke til å blande sammen disse discus med nye jeg kjøper pga dette med gjellemark problematikken. I disse karene har det gått alt fra gloret asiatisk Jalla-discus, Stendker til VF discus. Muligheten for at det kan være gjellemarkegg i vannet eller utstyr er tilsted.
    Skjer det noe i disse akvariene skal jeg legg ut info om dette.
    Vedlagte bilder
    Sist endret av bjornik; 29-08-2010 kl. 13:06.
    mvh
    Bjornik

+ Svar til tråden
Side 55 av 55 FørstFørst ... 5 45 53 54 55

Regler for innlegg