Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Meitemarkfarm

Medlem Larzan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Alder
    45

Meitemarkfarm

Er det noen som har erfaring med dette? Jeg har lyst til å lage en meitemarkfarm for å holde discusene med mat gjennom vinteren. Men hvor stor dunk bør jeg ha, hva har jeg oppi, hvordan fôrer jeg, hvilken temperatur, fuktighet osv.
    Det finnes 10 slags mennesker, de som skjønner binærtall og de som ikke gjør det

Medlem Malawimor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Frøya
    Alder
    54
    Jeg har bare SETT et markeoppdrett, for mange år siden. Det var for salg til fiskere. Han hadde dem i jord i tre-kasser som stod i hyller i kjelleren. Og fòret var havregrøt som han la ut i passende mengde oppå jorden.
    Søte, lille fisken....uææh så stor du har blitt!

Medlem Torris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Stord - Hordaland
    Alder
    28
    ikke havregrøt vel, men havregryn??
    Torris

Dette er en god ide,mine diskuser er ville etter mark.IKEA har plastkasser med lokk som kan brukes.Bore hull i lokket for lufting.Om jorda blir for tørr fuktes den med kulturmelk,ikke vann.

lykke til.

Har hatt kompostmark i mange år og det beste er å ha to kasser gående.
    Ha de i 24-26 c og for de med risengrynsgrøt blandet med kål o. l. (onkel Ben, 4 personer.)
    Kok risengrynsgrøten opp på melk/vann, 50/50, la det bli kaldt og tilfør kålen hakket,
    Grav en grøft i kassen og legg dette i grøften og fyll jord over. Legg derefter et heldekkende glass over jorden og la den stå urørt i 14 dager til tre uker før du begynner å høste fra dette. Hold jorden litt mer en tobakksfuktig med vann.
    (dette er grunnen til at du bruker to kasser.)
    Så er det bare å høste, men ikke ta de markene som har ringer da de skal føde nye.
    Ta de markene som ikke er for store og skyll de under kaldt vann, lukk øynene hvis du er pysete, for så å hakke de opp, avhengig av hvor store fisken er. For til voksen VF discus tar de hele, pass på at de ikke hopper ut av karet for dette er som lørdagsgodt når de venner seg til det.
    Mvh. Kai

Medlem Malawimor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Frøya
    Alder
    54
    Grunnen til at de får grøt er vel for at det "omsettes" fortere enn gryn.
    Søte, lille fisken....uææh så stor du har blitt!

Medlem Torris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Stord - Hordaland
    Alder
    28
    aha......
    Torris

Medlem
    Medlem siden
    May 2007
    Sted
    Fetsund, Lillestrøm
    Alder
    33
    Er det noen fisker som IKKE skal ha meitemark?

Jeg har ikke tenkt å lage en farm. Men det hadde vært artig å prøvd med mark, og sett hvordan fiskene hadde reagert.

Medlem Larzan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Alder
    45
    Hva er forskjell på meitemark og kompostmark? Når jeg åpner kompostbingen min hender det at det kryr av noe jeg trodde var meitemark der.

Har nå startet en farm med en 50 liters balje med fuktig jord og de meitemarkene jeg kom over under hellesteinene ute.
    Det finnes 10 slags mennesker, de som skjønner binærtall og de som ikke gjør det

Medlem Larzan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Alder
    45
    Sitat Opprinnelig skrevet av Shalafi Vis innlegg
    Er det noen fisker som IKKE skal ha meitemark?
    Det må i såfall være noen fanatisk vegetarianere, her går alle bananas når de får mark. Men nå er det jo noen som er for små til å sluke over marker, så mine microrasbora galaxy får aldri dette.

Sitat Opprinnelig skrevet av Larzan Vis innlegg
    Hva er forskjell på meitemark og kompostmark? Når jeg åpner kompostbingen min hender det at det kryr av noe jeg trodde var meitemark der.

Har nå startet en farm med en 50 liters balje med fuktig jord og de meitemarkene jeg kom over under hellesteinene ute.
    Hvis det du ser i kompostbingen er lik meitemark, men er mindre av størrelse,
    så er nok det kompostmark (Eisenia foetida).
    Jeg har sett meitemark som var over 30 cm, men kompostmarken er sjelden over 10 cm.
    Kompostmark krever mer varme en meitemark da de lever i et varmt miljø som kompost. Finnes også mye i hestemøkkhauger og der er det også varmt.
    Meitemark lever vel oftest bare i vanlig jordsmonn og der er det ikke så mye varme. Kompostmarken vil aldri forlate kompostbingen og dette tror jeg er pga varmen og mattilførselen.

Har aldri forsket noe på dette annent en at jeg har hørt at det skal visstnok være 20 typer mark her i norge.
    Mvh. Kai

Medlem Kampfisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Bergen

Etter å ha sjekket på Wikipedia har jeg inntrykk av at kompostmeitemarken er en type meitemark, og at det ikke finnes noe som heter "vanlig" meitemark, men at det finnes mange arter, som tidligere nevnt her.
    MVH Lars S

Medlem PerUlv sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Bergen
    Alder
    43
    Blog Entries
    1
    Dette er jo interessant. Jeg kom over en tråd på fiskersiden om mark-oppdrett: http://www.fiskersiden.no/forum/lofi...hp/t26878.html

Det finnes også en bestemmelsesnøkkel for meitemarkarter.

Det burde være mulig å skaffe seg startkulturer, da den vanlige store meitemarken visstnok er ganske solitær og ikke trives i slike oppdrett, uten at jeg er sikker på hvilken art det var snakk om...

Jeg fant forresten også en artikkel; Raising Earthworms.
    Sist endret av PerUlv; 24-09-2007 kl. 18:29.

Typen meitemark som dere refererer til her er mer egnet som agn på en fiskekrok,
    noe som kompostmarken er for liten til. I alle fall den jeg har hatt i kassene mine var sjelden over 10 cm og oftest mer lik 5-6 cm.
    Det var en fyr i sørtrøndelag som drev med salg av disse for en 10 år siden og jeg kjøpte et plastspann av han for kr 75,-. De hadde jeg frem til i sommer når jeg ikke hadde mer fisk å fore. Jeg husker at han kalte seg Vermikultur A/S, men jeg tror han har dratt inn årene.

Eisenia foetida:http://www.sarep.ucdavis.edu/worms/profile5.htm
    Mvh. Kai

Regler for innlegg