+ Svar til tråden
Side 1 av 276 1 2 3 11 51 101 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 15 av 4132

Tråd: Mona's nye, lille akvarierom

Medlem mona O sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Ski kommune, Akershus
    Alder
    43
    Blog Entries
    5

Mona's nye, lille akvarierom

Dette er utgangspunket jeg har til mitt nye akvarierom i vår nye bolig
    Rommet er ca 11 kvadrat, og vegg i vegg med badet (gudskjelov), så nå blir det vannbytte med lang slange. Sparer en del bøtte-bæring...!

Akkurat nå holder vi på å male lister til boligen, og dette rommet blir brukt som "male-rom". Derfor ligger det så mange lister på bukker på bildene her.
    Når listene er ferdige, kan vi gå løs på dette rommet og skifte gulv. Den svære hvite reol-hyllesaken til venstre i rommet (som forrige beboer snekret selv) vil bli fjernet, og jeg skal ha akvarier langs begge veggene. Døren bakerst i rommet fører bare til et lite kott, en slags innendørs-bod uten vinduer.

Egentlig hadde jeg ønsket meg våtromsbelegg eller fliser på gulvet, men det blir nok ikke aktuelt her... ingen vits å tyne flaksen sin for mye heller Mannen min lot meg ta dette rommet til akvariene, og da vil jeg ikke begynne og mase om avansert gulv med sluk...riktig ennå Dessuten, selv om vi har planer om å bo her lenge, så kan det hende vi vil selge en dag, og da er det nok best at det er normalt gulv for soverom her.

Jeg gleder meg noe sinnsykt til å ta fatt:-)

Jeg skal ha meg en porsarør-reol eller to her, fra før har jeg en svart slik for 3 stk 63 eller 54 litere. Men jeg vil ha en som rommer 98 liters helglass med målene 80x35x35 cm, da jeg har to slike kar fra før og vil ha et til.

Skal oppdatere denne tråden fremover, etterhvert som arbeidet skrider frem og akvariene begynner å komme på plass.

Vedlagte bilder
    Sist endret av mona O; 11-10-2006 kl. 19:19.
    Det burde være straffbart å holde Corydoras på noe annet enn sand! Bleher ripoff

Medlem Even_Gustafson sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    HØYANGER
    Har du ikke begynt enda

praktbotia!! :) bendik91 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    hamar

Talking kjempetøft!!

dette blir sikkert kjempebra Mona O!!!
    ønsker deg lykke til med arbeidet.
    du må huske å oppdatere med masse bilder...
    75 L
    250 L
    ...MÅ HA FLEEER!! =)

of Spades... ace sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Sauherad - Telemark
    Alder
    37
    Dette blir spennende å følge med på.. Lykke til
    Skal se man en dag tar seg vann over hodet....

Medlem Calle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Lillestrøm
    Alder
    27
    Dette blir knall Mona! Pøs på med bilder framover.

Medlem Ice sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Østfold, Hobøl
    Alder
    44
    Så gøy.. akvarierom er tingen. Spennende.. Skal følge med på utviklingen, når du er ferdig kan jeg kanskje komme og titte Jeg jobber nemmelig på Langhus, er det der dere har kjøpt hus ?

Gleder meg til og se utviklingen...

Lykke til :-)
    Rune
    1100 liter ferskvann og
    1070 liter saltvann
    www.handledisken.no

Medlem Roy L. sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Sted
    På fjellet
    Alder
    44
    Hvordan går det med akvarierommet ditt Mona?

Medlem mona O sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Ski kommune, Akershus
    Alder
    43
    Blog Entries
    5
    Ikke noen akvarium på plass enda. Siste ladning med lister er malt andre strøk i dag, og ligger på rommet der enda men blir flyttet i morgen. Og da.... da er det bare å sette i gang med å flytte over akvarier!

Selve rommet er ferdig listet ikveld, det gjensto noe lister rundt døren og en under vindusveggen.

Men vær trygg på at jeg vil legge ut bilder når jeg begynner
    Men, det vil selvsagt gå en del tid før alt er slik jeg egentlig vil ha det, mye skal kjøpes utover i månedene som kommer. Ikke alt jeg har råd til på èn gang;-)
    Men jeg skal iallefall ha masse kar som passer til Corydoras her! :-)))

Skal sette meg ned og tenke, tegne og planlegge når mine eksisterende akvarier er kommet inn og på plass. Da kan jeg finne ut hva jeg trenger av evt reol, nye kar og diverse. Jeg har tapt hjertet til Corydoras (og en krok er holdt av til Apistogramma:-) så det vil hovedsaklig bli akvarier som passer til hold av Cory.

Spekulerer faktisk litt på å selge begge 250 literne (de er for dype) og heller bestille meg et par andre etter mål som gir større bunnareal:-)
    For eksempel et par helglass-akvarier med målene
    120 x 40 x 40 cm. Ypperlig! Det hadde vært no' det:-) Det ville blitt 192 liter med de målene.
    Det burde være straffbart å holde Corydoras på noe annet enn sand! Bleher ripoff

Medlem Roy L. sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Sted
    På fjellet
    Alder
    44
    Må ikke kvitte deg med dem da, bare skaffe flere i tillegg
    Er helt enig med deg angående spesialmål da, viktigere med stort bunnareal enn mange liter. Men til coryer kunne du jo ha enda lavere kar, hva med 3 stk 120x50x30 i reol, med overrenning og et felles sumpfilter?

Bare for å sette flere griller i hodet på deg, hehe..

Medlem mona O sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Ski kommune, Akershus
    Alder
    43
    Blog Entries
    5
    Oj, så deilig, malejobben er ferdig og siste ladning ferdigmalte lister er fjernet fra akvarierommet mitt, så nå er det tomt! Kommer akkurat derfra nå, og har malt lister i stuen og ryddet akvarierommet.

Klart til innflytting av akvarier med andre ord!
    (ryggen må hvile litt først, verker som besatt)

For et par dager siden sendte jeg gubben ut for å kjøpe 30 liters spann/tønner til meg på Europris, som jeg skal bruke til å mellomlagre vann i. De hadde bare 3 stk igjen, så dem tok jeg.

Så har jeg plukket med meg et par av de såkalte Redmoor-røttene mine, de som mugnet/fikk hvit sopp i sommer da jeg brukte dem i 128 literen. Da hev jeg dem ut på verandaen, og der lå de utsatt for regn, sol, vær og vind i 4 mnd. Tok dem inn for noen uker siden og lot dem tørke skikkelig i stuetemperatur.

Planen er å bruke dem i den ene 250 literen etterhvert.
    Så jeg klødde meg litt i hodet og tenkte; hvordan unngå nytt soppangrep?

Vel, vi vet jo at sur torv virker preventivt på mugg- og soppdannelser, så hvorfor ikke? De uttørkede Redmoor-røttene kunne kanskje legges i en tønne med vann og en ladning torv? Da kanskje det tørre treverket suger til seg nok "surhet" så de ikke får så lett sopp? Eller enda bedre, kanskje de ikke får sopp i det hele tatt om de "behandles" sånn...?
    Jeg tenkte de skulle få ligge i torvvannet i en del uker.... jo lenger, jo bedre, antar jeg. Det er kun et prøveprosjekt, skal se om det funker. Men i teorien burde det jo funke... litt, iallefall

Røttene har bra oppflyt ( ), så en ny tønne ble fyllt med 5-6 liter vann og satt oppå for å presse dem ned i torvvannet.

Jeg burde hatt mere torv i tror jeg, men jeg tok bare med meg 3 pakker bort i den nye kåken i dag. Skal hive oppi mer senere. Har noen poser liggende.

Og for å gi dere en liten sight-seeing, slenger jeg på noen bilder av hagen i høst-drakt. Knipset litt rundt huset Terrasse på begge sider av leiligheten, som dere ser, men det er forsiden som har mest sol siden den er sør-vest vendt
    Vedlagte bilder

Medlem mona O sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Ski kommune, Akershus
    Alder
    43
    Blog Entries
    5
    Jeg er så gørrsliten at jeg tror jeg dauer... *ynk*
    Men nå er vi i gang!
    4 akvarier med fisk er flyttet til det nye akvarierommet, samt en haug tomme kar.

Lengst inn i rommet, i hjørnet nede ved døren til kottet, har jeg plassert porsarør-reolen.
    Det er en reol med 3 akvarier (2 er 63 litere), alle inneholdende Corydoras adolfoi.
    Øverst ungfisk,
    midten voksen leksgruppe,
    og nederst lite kar (28 liter) med yngel.

Nærmest døren står en 54 liter med 10 stk Corydoras caudimaculatus.
    Disse gikk i en forsømt og mørklagt 250 liter inntil i formiddag. Og når jeg sier forsømt, så mener jeg forsømt....! De har vel ikke fått vannbytte engang på halvannen måned, har bare toppet opp det fordampede vannet med nytt vann. En ganske tilfeldig fòringsrutine, hev oppi noen tabletter når jeg husket på det.
    54 literen deres ble satt opp i går i det nye akvarierommet, veldig hastverkspreget (vanvittig mye å gjøre med flytting) fyllt opp med vann, luftestein og varmekolbe. I dag ble ph justert, et par røtter kastet oppi og noe grønt. C. caudimaculatus'ene ble båret opp gata fra gammel bolig, i en skvalpende, halvfull bøtte, og håvet resolutt oppi 54 literen. Ph var justert for å være omtrent lik den i karet de kom fra. De fikk røde mygglarver noen timer senere, og de lå der og gasset seg storfornøyde! :-) Alt så bra ut, de koste seg nok i nye og rene omgivelser...

Mellom reolen med C. adolfoi og 54 liters-karet med C. caudimaculatus, er det 186 cm. Akkurat nok til min 160 liters (100 cm) oppsamlingstank for Corydoras (fem arter) og min 98 liters (80 cm) C. weitzmani tank! De to karene skal smyges på plass der, og danner da en ferdig rekke med kun Corydoras-tanker på venstre langvegg i rommet :-).

På høyre side starter vi ved døren nærmest kottet, og der står en 250 liter. Foreløbig er den full av rent vann, varmekolbe og luftesteiner. Brukes som blandebasseng som jeg tar vann til de andre fra, etter at de er flyttet hit og de skal fylles opp igjen.
    Planen er å ha dette karet som mitt aller første afrikanske:-) Jeg har falt litt for Prinsessen av Zambia ("Daffodil"), og har lyst på en liten gruppe av dem der. Artskar, evt. noen sneglehuslekere på bunnen, om jeg finner noen god kombinasjon.

Etter den 250 literen kommer den andre til å bli flyttet dit i morgen, rett ved siden av, "skulder mot skulder". Det er foreløbig ikke planlagt hva som blir i den av fremtidig fisk og innhold.

Så kommer 128 literen med to 19 litere i hylleskapet under, fulgt av 98 literen med Dolkestikktetra og Apistogramma macmasteri. Til sist i rekken kommer Apistogramma panduro, som foreløbig går i en 54 liter med yngelflokken sin. Dette vil bli ordnet etterhvert. Jeg har planer om en reol her også, med 3 x 85 litere. Da flytter A. panduroene sannsynligvis dit. Jeg har allerede kjøpt 2 stk 85 litere, mangler det tredje... og reolen selvsagt.

Jeg vet ikke helt om det er teknisk mulig å laste opp et dokument som vedlegg her, for å vise planløsningen. Tror ikke det.

Siden skuldre og armer verker som besatt i kveld, blir det ikke rare bildene jeg presenterer. Men dette var alt de verkende armene greide å få til, for kamerastativet er pakket ned i en ukjent kasse....

Medlem ayric sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Majorstuen, Oslo
    Alder
    31
    Kjenner jeg er misunnelig allerede. Dette blir veldig bra, Mona! Pøs på med bilder så snart armene kommer seg. Det er skikkelig moro å følge med på slike akvarierom.

Bra produktplassering forøvrig.

Medlem Roy L. sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Sted
    På fjellet
    Alder
    44
    Flott ja Blir gøy å følge med på dette.

Medlem Even_Gustafson sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Sted
    HØYANGER
    skal du ikke ha hagedam med fosse fall.passer jo utmerket inn på det siste bildet av hagen din

Medlem mona O sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Ski kommune, Akershus
    Alder
    43
    Blog Entries
    5
    Puh, da var to akvarier til kommet i sikkerhet! Skvulpende og skvalpende oppover gata, med bare 2-3 cm vann på bunnen. Såvidt fiskene fikk dekket ryggfinnene sine... Men det gikk bra! Alle så ut til å være i toppform etter at karene ble fyllt opp på nytt, med oppvarmet og luftet vann fra blandebassenget (250 literen).

Det var 160 literen med div. Corydoras-arter og 98 literen med C. weitzmani som ble flyttet i dag.
    Sikkert i hus, heldigvis....
    Jeg flirte litt da jeg så lekstendenser i 3 kar på rad bortover i kveld Vi får se om det blir noe.

Jeg tror uansett det er mindre stress for fisken å bli flyttet slik, enn å bli jaktet på med håv i det uendelige, stappet i bøtter og poser, og så ut igjen etterpå. Litt bølgeskvulp tåler de

Nå er det høyre langvegg i rommet som gjenstår. Herregud, jeg hadde helt glemt at jeg hadde stappet unna masse akvarierelaterte greier på loftet også... så akvarierommet er overfyllt langs den veggen nå. Må stable det så jeg får stuet inn de siste akvariene. Det gjenstår en fisketom 250 liter (halvveis tømt for vann og koblet fra), en 128 liter, to stk 19 litere og en 54 liter.

Jeg har knapt sett Corydoras caudimaculatus-gjengen siden jeg kjøpte dem, siden de har gjemt seg så godt i en stor 250 liter med digre røtter.
    Men de er jo så utrolig fine! Gleder meg til å få se mer av dem fremover, og gi dem litt ekstra god pleie i denne 54 literen. Mye god mat og godt stell, som plaster på såret for elendig stell siden i sommer....

Corydoras caudimacultus

Vedlagte bilder

+ Svar til tråden
Side 1 av 276 1 2 3 11 51 101 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Mitt lille 55L
    By Lithillia in forum Nybegynner
    Svar: 16
    Siste innlegg: 11-08-2009, 14:27
  2. akvarierom
    By Eika in forum Do it Yourself !
    Svar: 101
    Siste innlegg: 12-05-2006, 04:12
  3. Svar: 23