For en tid tilbake siden (var det i våres tro?) la gruppen med C. reynoldsi egg - èn gang. Det var første gang siden i fjor sommer, så jeg håpet de skulle "komme i gang igjen" med den eggleggingen da. Men det ble med den ene gangen som jeg har sett. Kanskje de ikke er så leksvillige fordi det er 4 Corydoras adolfoi sammen med dem i karet. De fulgte med oppi som egg i noe mose jeg rappet fra C. adolfoi karet for å innrede C. reynoldsi karet med, og av de eggene vokste det opp 4 stykker tydeligvis.
Men i dette 85 liters karet nå ser jeg av og til en bitteliten C. reynoldsi yngel ! :-) Den kan ikke være gamle krabaten, men det er jo mulig den er eldre enn jeg tror men liten av en grunn... den har ikke akkurat fått spesialbehandling og "ekstra næringsrikt fôr" (a la artemia). Jeg så den nå nettopp, der den pilte langsmed frontglasset i retning en mosedott :-) Har sett den mange ganger i det siste, men blir like overrasket hver gang jeg ser den over at den faktisk overlever. Jeg tror det er kun èn, jeg har bare sett en om gangen i allefall.
Vokser denne enslige lille tassen opp, kan jeg jo (hehe) stolt registrere oppdrett på C. reynoldsi i profilen min på AF også!
Nå om dagen driver jeg og medisinerer med Esha-2000 i dette karet, fordi den ene C. reynoldsi hannen har de merkelige "hvite greiene" rundt munnen (bilder litt lenger opp i tråden, se f.eks. her).
Antiparasittmedisin gjorde ingen forskjell på det som feilet han, så derfor forsøker jeg nå en mild anti-sopp/bakteriell medisin. Jeg er urolig for de blå tigerrekene i samme kar, om de tåler dette, men... det går forhåpentligvis bra. De ser litt bleke ut om dagen, så jeg engster meg nok fortsatt inntil kuren er overstått og jeg har fått tatt noen vannbytter. Reker har det med å "suge til seg" ting og samle opp litt, ikke dø med en gang liksom, men plutselig og lenge etterpå så bare dauer de. Det er derfor sjelden lett å vite hva som er galt med en reke, for forholdene som var årsaken kan ha endret seg for lenge siden.
Det positive i dette er at C. reynoldsi hannen som er plaget, er førstemann på plass ved fôring og viser sunn aktivitet og matlyst. Så han virker ikke så voldsomt syk, selv om han ser fæl ut.
Nå krysser jeg fingrene for at Esha medisinen vil virke!

Svar med sitat