+ Svar til tråden
Side 273 av 276 FørstFørst ... 173 223 263 271 272 273 274 275 ... SisteSiste
Viser resultater 4.081 til 4.095 av 4132

Tråd: Mona's nye, lille akvarierom

Medlem mona O sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Ski kommune, Akershus
    Alder
    43
    Blog Entries
    5

En liten C. reynoldsi yngel :-)

For en tid tilbake siden (var det i våres tro?) la gruppen med C. reynoldsi egg - èn gang. Det var første gang siden i fjor sommer, så jeg håpet de skulle "komme i gang igjen" med den eggleggingen da. Men det ble med den ene gangen som jeg har sett. Kanskje de ikke er så leksvillige fordi det er 4 Corydoras adolfoi sammen med dem i karet. De fulgte med oppi som egg i noe mose jeg rappet fra C. adolfoi karet for å innrede C. reynoldsi karet med, og av de eggene vokste det opp 4 stykker tydeligvis.

Men i dette 85 liters karet nå ser jeg av og til en bitteliten C. reynoldsi yngel ! :-) Den kan ikke være gamle krabaten, men det er jo mulig den er eldre enn jeg tror men liten av en grunn... den har ikke akkurat fått spesialbehandling og "ekstra næringsrikt fôr" (a la artemia). Jeg så den nå nettopp, der den pilte langsmed frontglasset i retning en mosedott :-) Har sett den mange ganger i det siste, men blir like overrasket hver gang jeg ser den over at den faktisk overlever. Jeg tror det er kun èn, jeg har bare sett en om gangen i allefall.

Vokser denne enslige lille tassen opp, kan jeg jo (hehe) stolt registrere oppdrett på C. reynoldsi i profilen min på AF også!

Nå om dagen driver jeg og medisinerer med Esha-2000 i dette karet, fordi den ene C. reynoldsi hannen har de merkelige "hvite greiene" rundt munnen (bilder litt lenger opp i tråden, se f.eks. her).
    Antiparasittmedisin gjorde ingen forskjell på det som feilet han, så derfor forsøker jeg nå en mild anti-sopp/bakteriell medisin. Jeg er urolig for de blå tigerrekene i samme kar, om de tåler dette, men... det går forhåpentligvis bra. De ser litt bleke ut om dagen, så jeg engster meg nok fortsatt inntil kuren er overstått og jeg har fått tatt noen vannbytter. Reker har det med å "suge til seg" ting og samle opp litt, ikke dø med en gang liksom, men plutselig og lenge etterpå så bare dauer de. Det er derfor sjelden lett å vite hva som er galt med en reke, for forholdene som var årsaken kan ha endret seg for lenge siden.

Det positive i dette er at C. reynoldsi hannen som er plaget, er førstemann på plass ved fôring og viser sunn aktivitet og matlyst. Så han virker ikke så voldsomt syk, selv om han ser fæl ut.
    Nå krysser jeg fingrene for at Esha medisinen vil virke!
    Sist endret av mona O; 18-07-2010 kl. 18:46.
    Det burde være straffbart å holde Corydoras på noe annet enn sand! Bleher ripoff

Medlem mona O sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Ski kommune, Akershus
    Alder
    43
    Blog Entries
    5

Corydoras eques

C. eques hann, knipset tidligere i dag. Han lå så fint til, midt i siktet på toppen av en rullestein

To varianter av samme bilde.

Her er bildet beskåret litt annerledes, mere close-up av fisken. Kuttet vekk mer av omgivelsene.
    Vedlagte bilder
    Det burde være straffbart å holde Corydoras på noe annet enn sand! Bleher ripoff

Medlem Birger A sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Langesund (Telemark)
    Alder
    50
    CW043 det du har ;-)
    Det er lite "looser" da.......

Birger

Medlem mona O sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Ski kommune, Akershus
    Alder
    43
    Blog Entries
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av Birger A Vis innlegg
    CW043 det du har ;-)

Pffft!
    Hans Georg Evers m.fl. mener noe annet enn deg ;-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Langesund (Telemark)
    Alder
    50
    Klarer du se forskjell på di ;-) Ert ert

Birger

Medlem mona O sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Ski kommune, Akershus
    Alder
    43
    Blog Entries
    5
    For bare et par dager siden skrev jeg dette:

Sitat Opprinnelig skrevet av mona O Vis innlegg
    For en tid tilbake siden (var det i våres tro?) la gruppen med C. reynoldsi egg - èn gang. Det var første gang siden i fjor sommer, så jeg håpet de skulle "komme i gang igjen" med den eggleggingen da. Men det ble med den ene gangen som jeg har sett.

Og i dag så jeg plutselig egg på glasset i karet med C. reynoldsi :-)

Yippi! Ikke mange egg da, de pleier ikke det, men noen var det. Så kult! :-) De ser friske og befruktet ut også, men jeg tipper de ikke er klebrige lenger. Tror det er best å la dem stå der de er. C. reynoldsi gruppen har aldri vært interessert i eggene sine, så de får stå i fred, men så har jeg jo 4 C. adolfoi ungfisk i samme karet da...

Hm. Tror jeg må "ramponere" karet (ta ut alt inventaret) og få fatt i de C. adolfoi'ene, først som sist. Har bare utsatt det og utsatt det. Hvis jeg tar dem ut så kanskje Reynoldsi'ene begynner med litt flittigere og jevnlig egglegging igjen, og uten Adolfoi'ene øker også yngelens sjanse til å vokse opp i karet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Langesund (Telemark)
    Alder
    50
    Grattis Mona (hvertfall når man vet hvem du fikk de ifra;-)
    Tror jeg må få meg noen av de igjen, siden jeg gikk "tom" for de..

Men du får jo inn tukano også du som du nevner lengre fremme i tråden... Grrrrrr

Birger

Medlem mona O sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Ski kommune, Akershus
    Alder
    43
    Blog Entries
    5
    Ja, du må skaffe deg de, Birger, de er så utrolig fine! De er så fine med sine små og slanke kroppsstørrelser, og har så søte fjes

Min personlige erfaring er at de er litt "engstelige" av seg. Mulig de over tid vil tape på å gå f.eks. i et blandet kar med andre og mere grådige og frempå Corydoras eller maller. Kanskje best å ha dem i mest mulig rolig kar eller et med andre litt beskjedne fisk, så ikke all maten er borte før C. reynoldsiene får i seg èn munnfull. De er sykt trege, jobber sååå lenge med en og samme mygglarve...! Men, men, sånn har de vært fra dag èn, det er bare sånn de er (iallefall gruppen jeg har). Jeg ville nok aldri satt mine i et blandet kar med normalt grådige Corydoras. Da hadde de vel tapt, hver gang, i matfatet. Jeg ser allerede at de små C. adolfoi ynglene i samme kar får i seg mer mat enn en voksen C. reynoldsi...!

Dette er jo ikke noe en fisk dauer av momentant og ikke på ei uke heller. Men på sikt og over tid tror jeg det ville blitt gradvis frafall på dem i et blandet kar.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Langesund (Telemark)
    Alder
    50
    Det du skriver der, er vel grunnen til at jeg mistet de, beholdt 15stk selv, ettersom de falt ifra. gav jeg bort resten... Men har de på "hånda" hele tiden ;-)

har bare ikke plass, sluttet med å stable i høyden nå hehe

Birger

Medlem mona O sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Ski kommune, Akershus
    Alder
    43
    Blog Entries
    5

Corydoras reynoldsi

Ser ut som C. reynoldsi gruppen er i gang :-) Nå er det noen ferske egg, og noen hvite egg fra forrige egglegging i karet. Jeg holder øye med èn bestemt hunn, for hun er så utrolig eggtung og har enda ikke kvittet seg med lasset sitt :-) Ikke synlig slankere iallefall.

Her er et bilde jeg tok i går av noen som lekte rundt frontglasset. Den tjukke hunnen deltok ikke

Vedlagte bilder

Medlem mona O sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Ski kommune, Akershus
    Alder
    43
    Blog Entries
    5
    I dag, rett etter at jeg slo på akvarielysene, så jeg en bitte, bitteliten yngel i karet med C. reynoldsi :-) Den så ut som den akkurat var ferdig med plommesekken.

Det betyr jo at iallefall et av eggene C. reynoldsi-gruppen la sist må ha vært gode. Det var mange som mugnet, syns egentlig jeg bare så kritthvite egg, så jeg trodde ikke det skulle bli særlig yngel av det. Men er det kommet èn, er det håp om at det kan være flere :-)

Medlem mona O sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Ski kommune, Akershus
    Alder
    43
    Blog Entries
    5

Angry Nå er jeg mildt sagt forbannet!

Grrrrrrrrrrrrr!! Nå er jeg så forbannet at det ryker av meg her! Årsaken...?
    Eheims MØKKAserie med filtere i 207x-serien!

Jeg byttet lysrør på den øverste 168 literen min i kveld, og i den forbindelse stengte jeg av vannet fra filteret for sikkerhets skyld. Ville ikke risikere vannsprut eller noe når rørene ble tatt av i armaturet. Da jeg bøyde meg ned og skulle åpne spaken for vannet i filtret igjen, gjett hva som skjedde? Det knakk igjen! Akkurat som filteret til akvariet nedenfor, også et 2073 Eheim filter, gjorde for bare kort tid siden.

Tror ikke jeg skal skrive mer her nå. Jeg er så forbanna at jeg kastet ting veggimellom her på akvarierommet. Hadde vett nok til å ikke kaste i retning av noen akvariefrontglass da....

C. Sterbai i hus! Tror jeg da.. :-)

Hei, Mona! Sorry at jeg bruekr tråden din for å poste et bilde. Jeg lurte på om du, eller noen av de andre ivrige leserne her, kan bekrefte eller avkrefte arten.
    Den ble solgt som C. Sterbai. Dette er bare for å være sikker på at det ikke er C. Haraldschultzi, ettersom jeg skal kjøpe flere til samme karet, og vil ha samme arten.

Slik jeg forstår det, blir disse artene ofte mixet. Den ene er lys med mørke flekker, mens den andre er mørk med lyse flekker. Selv har jeg ikke sjans å se forskjell med mitt relativt utrente øye. Gjør du?
    Vedlagte bilder

Medlem mona O sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Ski kommune, Akershus
    Alder
    43
    Blog Entries
    5

Kul tetra art! :-)

Jeg vokter min eneste Pyrrhulina zigzag hann med falkeblikk. Jeg er veldig redd for å miste ham, fordi han er "eneste hane i kurven" i en tetra-stim på ca 20. Bare "høner" resten! ;-)
    Ganske utrolig egentlig, at i et kull på 14 yngel som jeg greide å få opp, så var det kun èn hann. Da den gamle hannen min døde av en kjeveskade som hindret ham i å spise, tok min ene oppdrettshann over jobben som sjef over høneflokken.

Tidligere i sommer døde en av mine eldre P. zigzag hunner (stam-moderen), og hun var 4 år og 3 mnd gammel (født i mars 2006). Den hunnen var en av de jeg fikk av Tom C sommeren -06. Jeg regner med at hun døde av alder, ikke noe annet, og det kan gi en viss pekepinn for hvor gamle disse tetraene blir.
    Er litt usikker (har ikke orket å bla bakover tråden her for å se) på når det var, men jeg TROR det var sommeren 2007 at jeg drettet et kull med Pyrrhulina zigzag, og det betyr altså at den ene hannen jeg har er 3 år gammel allerede. Eller var det i 2008? Hm... tror kanskje jeg må ta jobben med å bla gjennom og sjekke likevel.
    Hannen er altså enten 2 eller 3 år gammel. Er han 3 år, begynner det å haste å få tak i en ny hann. Enten må jeg tigge en hos de få personene her som har arten (den er jo veldig sjelden) som jeg vet om, eller så må jeg få dem i lek igjen og oppdrette et kull selv. Og håpe på at det dukker opp minst en hann i kullet...

Det er ikke så ofte jeg legger ut bilde av disse, men de er blant mine favoritt-tetraer :-) Har hatt arten i 4 år nå denne sommeren. Jeg syns det er så morsomt med disse fordi hannen passer eggene! Det er sjelden kost hos tetraer! :-)
    Leken foregår ved at hunnen inviteres over på et spesielt planteblad høyt oppe i karet, et blad han har nøye valgt ut. Han velger også ut en hunn, og hunnene som vil "være med" signaliserer dette til hannen ved å kretse rundt i området med sølvhvit kropp. Hele sikksakkstripen langs kroppen er borte, og buken får et svakt rosa skjær. Det betyr "Velg meg, jeg vil legge egg!" Hannen siler ut hvem som får lov å komme til. Forrige hannen min tillot kun EN hunn å legge egg, mens denne yngre karen tillater gjerne to hunner å komme innom.
    Når hannen er klar, kommer hunnen så over, og så vrikker de seg tett sammen over bladet, mens hunnen gyter eggene og hannen sprer melke over samtidig. Når hele jobben er ferdig og hunnen ikke har mer egg, tupper han henne vekk, og gir seg til med vokter-jobben mens eggene ligger til klekking.
    Det tar ikke lange tiden, et døgn eller noe sånn, men yngelen blir liggende på bladet en stund til mens de bruker opp plommesekken. Han passer på fremdeles.
    Dersom karet er godt innredet med mye flyteplanter og buskas, kan man se når hannen nylig har sluppet et kull fra bladet; masse ørsmå "komma-tegn" som henger klistret rundt på glasset i karet. Men de blir raskt spist opp hvis de er i et relativt nakent kar slik som nå. Jeg hadde flyteplanter der før, men måtte gi dem opp til slutt fordi det ble så sinnsykt med trådalger i dem. Hannens jobb med å passe avkommet opphører når de forlater plantebladet. Da virker det som om han ikke lenger skjønner at de små "strekene" er yngelen han så nøye passet tidligere

Til sist et typisk bilde fra 85 literen der jeg har gruppen min med Corydoras venezuelanus, og så to kull med halv- og helvoksne Betta channoides. Det oppdrettet var uhyre enkelt, og jeg tror nesten alle vokste opp fra begge kullene. Sitter med ca 30. Og de er GRÅDIGE! De har utryddet kirsebærrekene, og de spiser egg. Det gjør forsåvidt Corydorasene selv også, så derfor ser alltid eggene slik ut når jeg finner dem: lugget løs fra glasset og spist, og halve rester henger igjen av ødelagte egg.

Gleder meg til jeg blir kvitt alle Bettaene, sånn at Corydorasene får karet alene. Da skal jeg prøve å få samlet eggene og drettet denne flotte arten!

Vedlagte bilder

Medlem mona O sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Ski kommune, Akershus
    Alder
    43
    Blog Entries
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sisco Vis innlegg
    Den ble solgt som C. Sterbai. Dette er bare for å være sikker på at det ikke er C. Haraldschultzi, ettersom jeg skal
    Det er en C. sterbai, ja :-)

+ Svar til tråden
Side 273 av 276 FørstFørst ... 173 223 263 271 272 273 274 275 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Mitt lille 55L
    By Lithillia in forum Nybegynner
    Svar: 16
    Siste innlegg: 11-08-2009, 14:27
  2. akvarierom
    By Eika in forum Do it Yourself !
    Svar: 101
    Siste innlegg: 12-05-2006, 04:12
  3. Svar: 23