+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Kjempe diskus bærsj....

Kjempe diskus bærsj....

En av mine diskuser har et bærsj problem. En kjempe av en avføring kommer ut av den under stort strev og ubehag. På størrelse med en harelort. Ellers er den i kjempeform og en av de øverste på hakkeorden. Hva kan det være og lar det seg gjøre å rette det opp?

Karet er på 505 liter, 8 større diskus bor der sammen med noen tetraer og pansermaller. Alle verdier er helt topp og har vært det bestandig. Alle vokser og er flotte fisker. De får tørrfor 4 ganger om dagen og frossen mat en gang. Røde mygg og artemie en gang imellom. En foringsrutine jeg bestandig har hatt.

Skulle vel ikke tilfeldigvis være en Blue Diamond som har dette problemet.
    Mvh. Kai

Synsk, Kai???

Det stemmer ja... Ble litt, la oss si overasket at du vist det...

Er det en "svakhet" på de?

Er nok ikke synsk, men har hatt noen av disse selv og jeg fikk nesten vondt selv når jeg så de "havanasigarene" som de klemte ut.
    Har aldri hatt annen discus med dette problemet, hvis det da er et problem.
    Det virker ikke som de har noen smerte og det virker som om at "fiseringen" fortsatt er inntakt etterpå.
    Det har uansett ingen ting med hva du forer med, så ta det helt med ro.
    Mvh. Kai

Ser det godt når den må igjen. Den legger seg på siden og svømmer krampaktig rundt og prøver å klemme den ut. Plutselig hiver den seg rundt i stor fart og får den ut. Blir litt mattere i fargen når det står på, men kommer seg raskt igjen.

Fisringen er utrolig nok intakt etterpå....

Medlem mgh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    Stavanger
    Alder
    38
    Har du hvitløk i kostholdet ditt??
    Har du sett på drolten i et forstørrelseglass/lupe?? Tenker på om maten er skikkelig fordøyd!
    Morten Garathun-Hansen
    http://www.mgh-Discus.dk

Medlem Toro sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Bergen
    Alder
    29
    Hadde det samme "problemet" med mine Blue Diamond så lenge jeg hadde de.

Ikke som jeg vet, så er det ikke hvitløk i maten. Kjøper ferdig diskusfor i frosset form fra fina fisken. Det sto ikke oppført der, så antagelig ikke med i blandingen.

Den holder formen ca et døgn, så løser den seg opp eller så suger jeg den ut. Men har ikke sett nærmere på den, nei.

Skal til å lage egen blanding av for snart, så da kan det bli blandet inn. Mener du det kan hjelpe?

Sikker derfor de er så blå,,, Tenk deg å holde seg så lenge og klemme ut en så stor en, da ville de fleste ha blitt blå over det meste...

Satt å ca målte den og i forhold til kroppslengden til fisken så er den 1/7 av fisken. Æ e 190, tenk deg den da!

Medlem mgh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    Stavanger
    Alder
    38
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jan Andre Pettersen Vis innlegg
    Ikke som jeg vet, så er det ikke hvitløk i maten. Kjøper ferdig diskusfor i frosset form fra fina fisken. Det sto ikke oppført der, så antagelig ikke med i blandingen.

Den holder formen ca et døgn, så løser den seg opp eller så suger jeg den ut. Men har ikke sett nærmere på den, nei.

Skal til å lage egen blanding av for snart, så da kan det bli blandet inn. Mener du det kan hjelpe?

Har lite erfaring med Blue Dimond, og har aldri hatt dette problemet. Men det må være en grunn for at dette kun skjer denne type. Tenker først på fordøyelse. Hvitløk innholder oljer som kan bedre fordøyelsen og kanskje medfører "løsere" avføring. Hadde en av mine diskuser hatt dette problemet hadde jeg prøvd hvitløk.
    Morten Garathun-Hansen

Denne spesielle fisken er det også blitt veldig med innavl på også og jeg tror det er en sammenheng med dette og ikke noe den spiser.
    Har hatt mange andre varianter sammen med disse uten at noen av de andre har vært i nærheten av å trykke ut noe tilsvarende. Dette gjenspeiler seg i de fleste BD.
    Mvh. Kai

Medlem mgh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    Stavanger
    Alder
    38
    Ja Kai,men det er diskus som er like mye innavlet som BD. Brukte du hvitløk i kostholdet.
    Håper du har det bra Kai!!
    Morten Garathun-Hansen

Hei Morten,
    Jada, det begynner å gå seg til, men det vil nok aldri bli som det var.
    Takk for omtanken.

Jeg har aldri brukt hvitløk i maten til mine discus, jeg tror heller ikke at de noen gang har vært forkjølet, ha ha.
    På nittitallet så var det mye snakk om å ha hvitløk i foret, gamle Jack Wattley
    sponset også et merke som var tilsatt hvitløk, men det døde.
    Ikke vet jeg, men kansje det var hvitløken som tok livet av det.
    Mvh. Kai

+ Svar til tråden

Lignende tråder

1. Kjempe Akvarie
    By Vidar-Alexander in forum Rokker
    Svar: 16
    Siste innlegg: 17-08-2005, 20:44
  2. Kjempe-akvarie
    By Hartvig A. Bustnes in forum Diverse
    Svar: 13
    Siste innlegg: 15-06-2005, 23:11

Regler for innlegg